23948sdkhjf

Vognmænd fik en kurv af ministeren

Transportminister Henrik Dam Kristensen ønsker ikke at mødes med de utilfredse vognmænd, der 9. juni afholdt stormøde i Middelfart med deltagelse af mellem 500 og 1000 vognmænd og chauffører.

Meget anderledes kan det brev, som arrangørerne FDL netop har modtaget fra ministeren, næppe tolkes.

»Svaret fra Henrik Dam Kristensen indeholder ikke skyggen af invitation til et møde med ministeren, og svaret bærer i det hele taget præg af noget, man med rimelighed kan betegne som overfladisk standardsvar, som formentlig er forfattet af nogle af ministerens embedsmænd. Det er skuffende at konstatere, at vi har en transportminister, som ikke lytter til dem, der har problemerne helt inde på livet, men ministerens reaktion overrasker os desværre ikke. Svaret er desværre ret tæt på det, vi i FDL frygtede ville komme,« oplyser FDL-Nyt.

Minister: Vi gør en masse

Brevet er et svar på den resolution, som forsamlingen vedtog på stormødet. Resolutionen kritiserede skarpt rigets tilstand i forhold til især ulovlig cabotagekørsel og krævede et møde og dialog med de ansvarlige politikere og ministre på området.

Transportminister Henrik Dam Kristensen afviser i stedet den kritik, som FDL og bl.a. også DTL og 3F har fremført om, at der tages for løst på området for cabotagekørsel. Som svar til vognmændene skriver ministeren ifølge FDL-Nyt bl.a.:


»Udsagnet om, at der fra politisk side udvises passivitet, kan jeg slet ikke genkende. Tværtimod mener jeg, at der tages der hånd om problem-stillingerne. Blandt de initiativer, regeringen allerede har taget på området, kan nævnes: Ændring af loven om godskørsel og buskørsel med forhøjelse af bødetaksterne for overtrædelse af reglerne for cabotage-kørsel. Ændring af loven om godskørsel og buskørsel, således at det fra den 20. juni 2012 er muligt for politiet at tilbageholde lastbiler, der overtræder bl.a. reglerne om cabotage-kørsel. Politiet har fået tilført 10 mill. kr. ekstra årligt til at styrke kontrollen med cabotage. Der er nedsat et udvalg til at se på muligheden for at styrke indsatsen mod social dumping generelt og i denne forbindelse undersøges muligheden for at registrere cabotage-kørsel.
Transportministeriet har spurgt EU-kommissionen, om det i forhold til EU´s regler er muligt at indføre en karantæne-regel, der betyder, at der kun må udføres tre cabotage-ture på 7 dage. Det vil betyde, at de syv dage skal være gået, før der igen må udføres 3 nye cabotage-kørsler i forlængelse af en international godstransport. Det er sat i værk, at branchen, politiet og Trafikstyrelsen gennemgår Styrelsens vejledning om cabotage for at sikre fuld klarhed om reglerne – herunder særligt om det står klart nok, hvad der karakteriserer en international transport og hvordan den dokumenteres. Jeg mener derfor, at vi også må give rum til at se de nye tiltag virke, og at vi samtidig skal fortsætte indsatsen med de forskellige initiativer, der er satsøen. Jeg vil naturligvis løbende være opmærksom på, om vi gør, hvad vi kan, og drøfter gerne dette med branchen.«

[add:237]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047