23948sdkhjf

Scania leverer Euro 6-lastbiler til LMJ

Miljøvirksomheden Leif M. Jensen A/S i Glostrup har netop suppleret sin store vognpark med to nye Scania Euro 6-lastbiler.

Det drejer sig om en fireakslet Scania G 480 slamsuger samt en toakslet Scania G 440 sættevognstrækker. De to lastbiler skal bruges inden for bl.a. kloakservice og renovering af kloakker.

»Vi skal kunne levere den bedste service og højeste kvalitet i kombination med de absolut bedste miljøegenskaber. Mange af vores store offentlige og private kunder lægger ekstremt meget vægt på miljø, og det gør vi også. Derfor investerer vi i den nyeste teknologi med de bedste miljøegenskaber«, siger LMJ’s direktør Anker M. Jensen om valget af Scania Euro 6-lastbiler.

Slamsugning og kloakrenovering

Anker M. Jensen fortsætter:

»Når vi byder på store opgaver, bl.a. i det offentlige, skal vi kunne levere den bedste kombination af pris, kvalitet og miljø. Da Scania som de første kunne levere Euro 6-lastbiler til vores brug, slog vi til. Vores nye Scania G 480 slamsuger er opbygget med et avanceret spule- og slamsugeraggregat fra J. Hvidtved Larsen A/S i Silkeborg. Den er samtidig en såkaldt ADR-bil til transport af bl.a. kemikalier og brandfarligt gods, hvilket gør den meget fleksibel for os. Selv om der er tale om en stor lastbil på 32 tons totalvægt, sikrer de tre styrbare aksler en rigtig god manøvreevne, så vi kan arbejde under snævre pladsforhold«.

Miljøvirksomheden er i de senere år også gået aktivt ind på området for kloakrenovering med såkaldte ”no-dig”-løsninger, der undgår opgravning af kloakker. Teknikken betyder, at der trækkes en ”strømpe” inde i de eksisterende rør.

Den nye sættevognstrækkers hjælpemotorer til generator og kompressor opfylder Euro 5-normen.


Fælles motorplatform

Begge LMJ’s nye Euro 6-lastbiler er udrustet med Scanias nye 13-liters 6-cylindrede motor med kombineret EGR- og SCR-teknologi samt partikelfilter og dobbelt katalysator. Motoren leveres i to udgaver med henholdsvis 440 og 480 hk.

Euro 6-miljønormen, som først træder i kraft ved indregistrering af nye lastbiler fra 1. januar 2014, reducerer udslippet af NOx (nitrogenoxid) fra 2 g/kWh efter dagens Euro 5-norm til blot 0,4 g/kWh (-80 pct).

Udslippet i partikel-massen reduceres fra 0,02 g/kWh i dag til 0,01 g/kWh for Euro 6 (-50 pct). For partiklernes vedkommende er reduktionen i virkeligheden markant større, for i forhold til den nuværende Euro 5-norm indebærer Euro 6-normen en reduktion i antallet af partikler på 80 til 85 pct.

De nye lastbiler er solgt og leveret af salgschef John Schulz, Scania Biler i Ishøj.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063