Vismænd foreslår nye cabotage-regler
En "High Level Group" - en slags vismænd - har netop offentliggjort en rapport om det indre marked for vejtransport i EU, hvor emner som især køre-/hviletid og cabotage er blevet analyseret.
Mest interessant i rapporten er nok vismændenes evaluering af cabotagereglerne og deres anbefalinger til nye regler for cabotagekørsel.
Vismændene foreslår to nye modeller til cabotagekørsel:
1. En "linket" form for cabotagekørsel i forlængelse af en international transport - som det kendes i dag. Men i stedet for 3 ture på 7 dage skal det i stedet være tilladt at køre ubegrænset cabotage inden for fire dage, hvorefter lastbilen igen skal forlade landet.
2. En "u-linket" form for cabotagekørsel, som ikke behøver at ligge i forlængelse af en international transport. Denne form for cabotage vil kræve registrering i værtslandet - til gengæld vil der så være adgang til 50 årlige dages fri cabotagekørsel i landet, hvis lastbilen ellers lever op til mindst Euro5-standard.
Argumenterne for de nye cabotageregler er, at det angiveligt skulle gøre det lettere at kontrollere end de nuværende regler med 3 ture på 7 dage.
EU-Kommissionen vil selv inden længe gå i gang med at evaluere på cabotagereglerne.
[add:343]