DEBAT: Vognmandsfaget kræver indsigt og uddannelse
Undertegnede er ganske vidende om det aktuelle pensum på de 3 ugers vognmandskurser. Lad det være sagt straks. Kommentaren herfra er ikke kun en reaktion på artiklerne her på sitet, som jo ganske tydeligt beskriver situationen for mange vognmænd.
Startende med forkert indkøbt materiel og uden overblik over selve grundlaget for forretningsmodellen kombineret med manglende målinger og optimeringer af firmaets resultater og likviditet er - "sorry to say it" - den farlige vej, det går for rigtig mange små og mellemstore virksomheder.
Det er ikke gået godt for landets vognmænd de seneste år. Ofte laver de mere og mere, men de tjener også mindre og mindre.
For mange vognmænd - også de unge og nyuddannede - glemmer også at optimere deres virksomhed og mister store besparelsespotientialer.
Det hander også om, at omlægge rutiner, som vil betyde betydelig optimering af deres forretning.
Som indehaver af både gods-, bus- og taxivognmandskurserne og i egenskab af forhenværende faglærer på kurserne, føler jeg mig ganske godt inde i stoffet. I en ph.d.-afhandling fra Århus Universitet påpeger Ana Luiza Burcharth ydermere, at en stor del af de mindre og mellemstore virksomheder lukker af for hjælp og råd udefra.
Det helt store og centrale spørgsmål, som vi i Transporthuset erfarer i vores dagligdag, er, at fx den selvkørende vognmand ikke spørger sig selv, "hvad er min løn som vognmand, og hvad er den som chauffør?"
I langt de fleste tilfælde er lønnen som vognmand betydeligt lavere, end den er som chauffør. Dette billede ændrer sig oftest radikalt, hvis virksomheden samarbejder med eksterne kilder.
Det skal også anføres, at fordi man er en god chauffør, så betyder det ikke, at man bliver en god vognmand efter 3 ugers kursus. Efter min opfattelse så skal der oprettes adgangskrav til en vognmandsuddannelse, som både i indhold, varighed, og ambitionsniveau ligger betydeligt over det nuværende kursusniveau.
Det er positivt at tro på egne evner, men det kræver indsigt og uddannelse at klare sig i vel nok en af de hårdeste og mest konkurrenceprægede brancher overhovedet.
Anders Christensen,
chefkonsulent i Transporthuset
Postboks 33
3250 Gilleleje
[add:343]