DEBAT: Har ITD baglandet med?
Så er overenskomstnævnet vedtaget, - og heldigvis for det. ITD er stærkt imod og kalder det dybt beklageligt. Mener ITD, at det er beklageligt, at man nu får mulighed for at sikre, at vognmændene (både de uorganiserede og de organiserede) betaler den løn, man frivilligt har aftalt parterne imellem - eller mener ITD, at hvis dette nævn ikke var vedtaget, kunne man fortsætte med lønninger, som de danske chauffører ikke kan leve af her i landet?
Jeg tror ikke, seriøse danske vognmænd har noget imod at betale den løn, man skal - sagen er bare den, at så længe de store transportører gør brug af ulovlig cabotagekørsel med tilhørende meget lav løn, er det meget vanskeligt for danske vognmænd at få den rigtige pris hos kunden, så man kan betale løn ifølge overenskomsten.
Jeg har læst ITD's årsrapport, og her står, at ITD er imod ulovlig cabotagekørsel, hvilket ITD har sagt og skrevet utallige gange. Derfor kan det undre mig, at ITD ikke havde meldt sig som taler ved stormødet i Middelfart - det ville da være en oplagt mulighed for at støtte FDL, DTL og den store skare af danske vognmænd, som ikke ønsker fri cabotagekørsel efter 2014.
Men er ITD nu imod cabotagekørsel, lovlig eller ulovlig? Jeg har da noteret mig, at ITD mener, at det er en god ide, at udenlandske biler med de nuværende regler, allerede nu, har ret til tre cabotageture - hvorfor det? ITD mener, at cabotagekørslen skal være helt fri efter 2014, eller evt. lidt senere.
Hvad mener ITD's medlemmer - er baglandet enige med toppen?
ITD har 510 medlemmer, man kunne jo lave en afstemning med disse to spørgsmål:
1. Mener ITD's medlemmer, at overenskomstnævnets vedtagelse er ok? Ja eller nej.
2. Mener ITD's medlemmer, at cabotagekøslen skal være helt fri efter 2014? Ja eller nej.
Hvis det er en anonym afstemning, tror jeg, at ITD-toppen vil få lidt at tænke over.
Alle de toner, der lyder om de store tab, danske transportører mister på cabotagekørsel i EU, hvis cabotagekørslen bliver stoppet 2 x 6 mdr., er en påstand imod bedre vidende, idet danske transportører allerede nu udfører cabotagekøsel med udenlandske biler og udenlandske chauffører, så der er ingen tab i omsætningen her.
Husk på, at cabotegereglens ide var at undgå tomkørsel af hensyn til miljøet, ikke import af billig arbejdskraft.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
ITD tabte første halvleg med 0-1! Anden halvleg bliver en spændende oplevelse, hvis den kommer!
De stakkels ITD-medlemmer kan ikke længere sætte deres lid til Trafikstyrelsen! Det nye "overenskomstnævn" er endelig "på plads"! Lad os håbe på mærkbare resultater - snarest!
Det må være en "sorgens dag" for ITD, som må indse, at selv en åben trussel om en retssag ikke kunne stoppe et nyttigt tiltag i kampen for lige vilkår i den næsten lovløse rransportbranche.
Hvis det er "statskommunisme", at alle skal have lige vilkår, så lad os bare kalde dette længe ventede tiltag for "statskommunisme".
Faktisk har det jo været sådan, at uanset om man var organiseret eller ej, så var der alligevel et krav om overholdelse af de gældende overenkomster, hvis man ønskede at have en tilladelse.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
I henhold til artiklen om ITD, der begræder vedtagelsen af den nye godskørselslov, der fremgår det klart, at der af den samlede borgerlige fløj i folketinget kun er ét parti, de konservative, der ønsker at holde liv i den mindre selvkørende vognmand i Danmark.
Én ting er så, at politikerne fra henholdsvis Liberal Alliance og Censtre så evt. kunne have undladt at stemme for, men at de direkte stemmer imod, det er en klar tilkendegivelse af, hvad de ønsker der skal ske med den selvkørende vognmand, og i hvilken retning, de ønsker, vores erhverv skal udvikle sig.
En så tydelig præcisering af den borgerlige fløjs visioner for transporterhvervet, det er så samtidig, et langt stykke ad vejen i alt fald, forklaringen på, hvorfor det er, og hele tiden har været, så langt op ad bakke mht. at få gjort noget ved den ulige konkurrence, som mindre selvkørende vognmænd konstant skal kæmpe mod.
Men det er da positivt, at de omsider kommer med en klar tilkendegivelse. Det gør det væsentligt lettere at skelne venner og fjender.
Poul Christensen
Brændeskovvej 37
5700 Svendborg
Ja, men hr. Jacob Chr. Nielsen, det er sgu da mere regulært at konkurrere indbyrdes på lige vilkår, du ved jo lige så godt som mig, der er selvkørende vognmand, hvordan der fuskes med aflønninger, uberettiget udefradrag, og hvad ved jeg, den ene lokumsaftale oven i den anden.
Og det er sgu da noget rigtigt svineri over for de få firmaer, som overholder gældende overenskomster, betaler deres folk og holder materiellet i orden. Mange af de førnævnte er useriøse fuskere, som er til skade for hele transportmarkedet.
Hvad angår den internationale konkurence, kunne man jo bl.a. støtte op om at bibeholde udefradraget til herboende chauffører og vognmænd, og ellers lukke for det, til de udefra kommende arbejdere med sekundær bopæl her i landet, så ville man spare landet for mange penge.
Og så stop de ulovlige transporter, der også foregår i stor stil, det redder ikke røven på alle, men det ville da hjælpe en hel del, men der har bare indtil nu ikke været politisk og stor faglig interesse i håndhævelse af loven, for det ville hæve priserne.
Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8, Vorup
8940 Randers SV
[add:329]