23948sdkhjf

EU-dom kan give bagslag for danske chauffører

I februar 2012 dømte EU-Domstolen til fordel for en ungarsk chauffør i en principiel sag om en høj bøde, der blev givet uden at tage hensyn til, at chaufføren blot havde begået en menneskelig fejl.

Det satte Justitsministeriet i tænkeboks for at overveje, hvordan den danske retspraksis kan rettes ind efter EU-dommen - og branchens håb var, at der i højere grad ville blive taget hensyn til menneskelige fejl, fx ved bagatelsager om betjening af kontrolapparatet.

»Imidlertid må vi sige, at det ser meget skuffende ud. Justitsministeriets vurdering af dommen gør nærmest den retslige tilstand endnu værre,« mener ITD’s chefkonsulent Lars Nielsen.


Skærpelser frem for lempelser

Han peger på flere bekymrende forhold.

Justitsministeriet anerkender for så vidt proportionalitetsprincippet for forseelser begået ved kontrolapparatforordningen. Men princippet burde betyde, at de danske domstole efter Urban-dommen skulle tage langt større hensyn og uddele mildere sanktioner, når der er tale om forglemmelser og menneskelige fejl.

I stedet mener Justitsministeriets jurister, at den nuværende faste bødetakst på 3000 kroner for overtrædelser med kontrolapparatet kun skal gælde i milde sager. Ministeriet vil lade bødeniveauet stige ved alvorlige overtrædelser, og branchen kan dermed vente generelt højere bøder som erstatning for den nuværende faste takst.


Hyrer EU-ekspert

Samtidig melder ministeriet, at embedsmændene til efteråret skal kigge på frakendelsessystemet og endeligt lægge sig fast på bødetakster ved overtrædelser.

»Her er vores fornemmelse, at ministeriet vil arbejde for skærpelser, og det er derfor umiddelbart negativt,« mener Lars Nielsen.

ITD har derfor valgt at få en ekspert i EU-jura til at gennemgå sagen for at teste Justitsministeriets vurderinger. Analysearbejdet forventes afsluttet til august.

»Vurderingen ærgrer os, men vi tror på, at saglige argumenter kan vende ministeriets jurister og få gjort dommen til en positiv gevinst for den danske vognmandsbranche,« siger Lars Nielsen.

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063