23948sdkhjf

DEBAT: Derfor gik det galt

Jeg kan se på de indlæg, som efterfølgende er kommet på Lastbil Magasinets artikel om min konkurs, at der er nogen som ikke lige ved, hvordan den virkelige verden hænger sammen.

Og baggrunden for at det er gået mig, som det er, kender man som sådan heller ikke til, da man åbenbart mener, at man så bare finder sig noget andet, eller man sælger sku’ bare lige sin bil. Hvem er det lige, der er toneangivende på priser for, hvad transport koster?

Jeg ved ikke, hvordan man, uden at kende til den virkelige baggrund, kan udtale sig om, hvem der har lagt budget o.s.v.

Hvis man bare kan stille sin bil - som for øvrigt var en Euro 3 som ingen ville give noget for - hen i et hjørne.

Og tror man, at man efter en skilsmisse, med eget hus, og hvad det koster at leve i dagens Danmark, bare kommer videre på dag- eller sygepenge, så er man godt nok naiv.

Jeg kan ikke forestille mig, at hverken kreditforeninger, bank eller andre, man har forpligtigelser overfor som privatperson, ikke vil have deres penge.

Hvis man vil beholde, hvad man dagligt har kæmpet for, og hvis man kan se, at lige meget, hvad man gør, så har man kun valget imellem pest eller kolera.

Jeg vil vove den påstand, at kører man speditørkørsel, er der ikke en eneste vognmand i dagens Danmark, der kan få det til at hænge sammen. Med mindre man snyder og bedrager, og tro mig, jeg har prøvet andre steder end DSV. Og de er alle et alen ud af samme dårlige stykke.

Jeg købte for ca. fem år siden en bil som var ulovlig og tunet over alle grænser. Selv om vognmanden bedyrede, at der bestemt ikke var noget skjult i den bil. Regningen for det var ca. 100.000 kr., selv om den blev leveret tilbage.

Næste bil med tilhørende trailer – her sørgede en anden vognmand for, at mit navn blev svinet til, så jeg ikke kunne kører samme sted, som han gjorde. På trods af at jeg havde kørt for selv samme vognmand i samme firma i næsten fem år. Han er så heldigvis i dag gået konkurs.

Regningen for det var ca. 50.000kr for salg af tilhørende trailer og køb af anden for så at komme ind et andet sted.

Så skyd I bare uden at kende til baggrunden. Der er ingen som ved, hvad uheld, reparationer og useriøse speditører har kostet mig fra dag 1. I trailerleje, dæk , erstatning af skadet gods, som man ikke kunne få udleveret selvfølgelig, paller o.s.v.

Men et er sikkert. Man skal godt nok lede længe efter nogen, som i dagens Danmark skal finde sig i, hvad danske vognmænd og chauffører bare skal finde sig i. Og for mit vedkommende er jeg glad for at være ude af det. Om det er selvforskyldt eller ej, er det ikke en branche, jeg skal tilbage til.

Kenneth Petersen
Åvænget 2
4891 Toreby L.

Der bliver ofte skudt på DSV og andre, men jeg forstår ikke debatten. Både Frode, DSV og mange andre gør kun det, der driver de fleste forretninger, billigt indkøb og dyrt salg.

Hvis deres afregninger er så dårlige, så lad da være med at køre for dem! Mange gange årligt kommer den her debat op på hjemmesiden, og det er de samme historier hver gang.

Regn dog på opgaven, og medmindre der er strategiske overvejelser, om at man vil have kunden, og det er der sjældent for en enkeltkørende vognmand, så sig nej til kørslen.

Debatten går også tit på cabotagekørslen, som "stjæler" chaufførerhvervet, og det er helt korrekt, det samme skete i Herning-området, da alle syersker mistede jobbet til lavtlønnede i andre lande. Og da Ecco lagde deres skoproduktion ud i verden o.s.v.

Husk også Maersk som vi er stolte af i Danmark. Hvor mange danskere er der lige ombord på skibet, er det to eller tre? Nej stop nu det evindelige tuderi over det, der er tabt og vind noget nyt! Vi lever i en globaliseret verden med stor omsættelighed mellem landene og en fri verden med markedskræfter og mekanismer.

Derfor er både DSV, Frode og mange andre blot en afspejling af det, vi selv ønsker og praktiserer til dagligt i vores indkøb, vores adfærd og handlemåder.

Købte du ikke noget hos Harald Nyborg billigt, lavet i et beskidt blikskur i Kina? Så du køber selv billigt ind, men er der ikke noget udbud, er der heller ikke lave priser!

Og igen DSV, godt gået! Vokset fra ingenting til et kæmpe foretagende med hovedsæde i Danmark, flot gjort og godt arbejde! Respekt for det selvom vi til dagligt er konkurrenter!

Pakkemarkedet er for øvrigt meget værre, det er helt vildt, men det hører man sjovt nok aldrig om. Men måske kan man ikke skrive på dansk i den branche.

Det ville ellers være rart, at man fik fokus på de umenneskelige vilkår, der hersker i pakkeverdenen, og hvor man virkelig kan tale om lave afregninger. Der kan hverken DSV, Frode eller andre være med.

Jens-Ole Larsen
Dalsvinget 22
4200 Slagelse

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096