23948sdkhjf

DEBAT: Delte meninger om DSV

Kære Kenneth, hvordan kunne du komme så langt ud, at du kom til at skylde så mange penge væk (læs: "Konkursramt: De kunne ikke få nok"). Har du ikke kunnet se, at enderne ikke nåede sammen? Jeg kørte indtil for halvanden måned siden container fra Århus Havn, men da prisen blev sat ned, kunne jeg hurtigt regne ud, at hvis jeg skulle have løn, så skulle kassekrediten hæves, og det lovede jeg mig selv, da jeg startede for seks år siden, at det skulle ikke ske.

Så hellere finde noget andet eller sælge bilen, for sætte mig i nærmest bundløs gæld og risikere en sygdom på grund af spekulationer, det er livet som selvstændig ikke værd.

Jeg har heldigvis fundet noget timelønskørsel, så har det fint nu, men det var tæt på, at jeg havde solgt.


Ole Christensen
Hvidkløvervej 10
8983 Gjerlev

Jeg kan ikke forstå, at alle de chauffører, der starter op som selvkørende vognmand med én bil, ikke laver et budget på den pris, de kan få for at køre for DSV, Frode Laursen og de andre.

Frode Laursen har annonce i Lastbil Magasinet hver dag. "Bliv selvkørende vogmand uden risiko" - det eneste, du risikerer at miste, er din løn. Jeg kan ikke forstå, firmaer med et stort overskud hvert år vil være bekendt ikke at sørge for, at de vognmænd, der kører for dem, har en rimelig indtjening i stedet for al den udskiftning med nye vognmænd.

Én ting er helt sikkert, de gør det kun fordi, det er dyrere at gøre det med egne biler, hvor chaufførerne skal have efter overenskomsten.


Jens P. Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds

Man kan jo ikke have ondt af manden (læs: "Konkursramt: De kunne ikke få nok"), når han har fortsat med at køre, selvom det har givet underskud i så lang tid. Man kan undre sig lidt over, hvem der har lagt vedkommmendes budget.

Det skulle jo aldrig have kommet så langt, når nu bilen er betalt, så har der jo kun været at stille bilen hen i hjørnet og så finde noget andet at give sig til.

Det er jo trods alt ikke nemt for andre vognmænd at få prisen op, når der bliver ved med at køre nogen rundt, selvom det giver underskud


Erik Pedersen
Vorslundevej 64
7323 Give

Såvidt jeg kan se, er der kun én, der har skylden for, at det er gået, som det er, og det er ham, der har kørt til priser så lave, at det ikke er rentabelt at drive en fornuftig forretning.

Det kan aldrig være samfundets skyld - lær dog at sige fra, hvis en transport ikke er rentabel.


Claus Kjær Jensen
Industrivej 10
6580 Vamdrup

Igen et eksempel på, at omkostningsniveauet i Danmark er alt for højt, og at speditionsfirmaerne enerådigt bestemmer, hvad de vil betale for udført arbejde.

Jeg forstår så bare ikke, at manden (læs: "Konkursramt: De kunne ikke få nok") ikke er stoppet forlængst.


Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

Jeg kan nu ikke lade være med at kommentere Jackie Hansens indlæg (læs: "DEBAT: Dejligt at se")! DSV er en transportvirksomhed, der igennem mange år har formået at tjene penge i en tvivlsom branche - det synes jeg er flot. Jeg har også bemærket, at en stor del af kritikerne af DSV, samt øvrige speditører, er forhenværende underleverandører til selvsamme speditører.

Det er da lidt underligt at pibe over prisen for en transport og mene, at en leverandør tilbyder dumpingpris! Når man har valgt at ændre status fra at være chauffør til at være vognmand, har man da gået på kursus - og lært at beregne, hvad forskellige transportopgaver skal koste for at have et fornuftigt provenu.

Endvidere har man som selvstændig fået mulighed for at sige nej tak til en opgave, der ikke kan betale sig - hvorimod en chauffør udfører den opgave, der bliver ham pålagt uden at kny - han har ikke mulighed for at fravælge dårlige opgaver - det gør hans vognmand jo for ham - eller gør han!

Det er så nemt at skyde sorteper over på transportkøberne - men det handler i bund og grund om udbud og efterspørgsel!

Såfremt det er så dårligt at køre for DSV, Jackie, så lad dog være! Der er vel ingen, der betaler 8 kroner for en liter mælk, når den kan købes for en femmer! Sådan fungerer markedsmekanismerne - og det kan vel ikke overraske nogen....


Hans Jørgen Hansen
Flensborgvej 292
6200 Aabenraa

Ja ja, det er sikkert rigtigt nok altsammen, men nu er det jo sådan, at vi lever endnu i et frit land, og der er da ikke nogen, der tvinger folk til at køre for hverken DSV eller for den sags skyld andre kunder, så hvis ikke man kan lide prisen, så hold da og find noget, der er bedre.

Man går sgu da heller ikke og brokker sig over, at købmanden tager for meget for smør og mælk, så handler man da bare et andet sted, så længere er den ikke.

Nogle står simpelthen og tuder som små børn, der er blevet mishandlet af deres forældre, og sammenligner div. speditører med forældre. Det er de ikke, de er forretningspartnere, og hvis man ikke kan lave en fornuftig forretning med dem, så bliv hjemme.

Men nu er situationen jo den, at speditørerne mangler slet ikke hverken vognmænd eller biler, for så skulle de nok betale det, der var behov for, nej de mangler kun biler til at køre billigt, og det er ikke noget problem, for det er jo som regel vognmændene, der ringer og spørger, om de kan bruge en eller to biler, og der har vi jo fejlen - købmanden ringer jo ikke og spørger, om man kan bruge en eller to pakker smør, ja han gør i hvert tilfælde ikke der, hvor jeg bor.

Så indtil disse forhold ændrer sig, kommer I/vi ikke længere, det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen, og ikke hvad man synes vil være rimeligt. Det er simpel iskold business.


Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8 Vorup
8940 Randers SV

Ja, jeg kan på ingen måde tilslutte mig bemærkningen fra Eskild Steen (læs: "DEBAT: Dejligt at se"). Dette nok, da der jo ikke er noget tilbage hos DSV, der er til at "klappe i hænderne" af.

Måske er det steget firmaet til hovedet, at det kom til at gå så godt, og at man derfor glemte at stoppe op og huske hvor man kom fra.

Som firmaet er i dag, minder det mest af alt om en kæmpe trussel for samfundet, også i andre lande.

Senest oplevede vi jo, hvordan man hos DSV ser på andre mennesker og har chauffører til at køre for sig i Danmark og Sverige til en dagløn på 120 kr.

Nej, den "glorie" man er ved at hænge på DSV, må anses for at være temmelig "falmet", efterhånden som flere og flere episoder dukker frem. Det værste er nok, at man hos DSV nok ikke selv bemærker noget.


Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062