DEBAT: Kommentarer til politi-undren
Kære Michael Balvits!
Jeg kan godt forstå, du undrer dig; men jeg kan ikke forstå, at du ikke udleder samme opfattelse, som vi, der er beskæftiget i transportbranchen, længe har haft:
Kontrollen virker måske i politiets øjne; men de forhold, der er årsag til, at overtrædelserne finder sted, findes dels hos speditørerne, som tvinger vognmændene ned i pris, men så sandelig også hos Trafikstyrelsen, hvor der i de seneste 10 år ikke er inddraget en eneste tilladelse som følge af lønfusk. Derudover skyldes de mange overtrædelser også manglende kontrol og konsekvens af ulovligt udført cabotagekørsel.
Det er beklageligt, at dine arbejdsgivere ikke er blevet opmærksomme på, at det er dem, der skal have fingeren ud.
Vi har så stort et behov for et dansk "BAG", der arbejder hver dag, overalt i landet og uden forudgående offentliggørelse af, at "nu er der kampagne mod lastbilerne", så nu er det helt op til dine arbejdsgivere, som vi alle har været med til at vælge.
Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup
Det kan vel ikke undre nogen, at nogle snyder. Det er måske med til, at vognmanden ikke går fallit, da han ikke kan konkurrere med underbetalte chauffører/østeuropæere. Konkurser er jo blevet hverdagsmad for danske vognmænd, efter de østchauffører kan køre til halv pris af, hvad det reelt koster en lovlig dansk vognmand.
Selv tyskere er en reel trussel for danske chauffører, de er ca. 30 % billigere end en dansk, og så er det jo ikke guds bedste børn, der sider i diverse foreninger/bestyrelser i DK.
Så politi, kom op af stolene og konfisker hele vogntoget, hvis chaufføren ikke kan betale, og frigiv først, når hele bøden er faldet, og vil speditøren have traileren må han betale bøden eller vente/miste trailer/gods. Det vil hjælpe, da de store speditører jo spekulerer i at bruge de billige transporter og så samtidig fraskrive sig ansvaret. Vågn op nu.
Jan Nielsen
Hasselvænget 23
4300 Holbæk
Sheriffen Michael Balvits fra Rigspolitiets Tungvognssektion ser efter den sidste kontrol af vogntog i Taulov med forundring på den stigende overskridelse af køre- og hviletidsbestemmelserne efter stramningerne i 2009.
Konklusionen er: Hvis du ikke kan udføre dit erhverv efter de urimelige regler, som "øvrigheden" har pålagt dig, må du dø, og erhvervet forsvinde!
Der er alt, alt for mange, som bare ryster på skuldrene og siger: Det er så bare ærgerligt!
Jan Krusaa
Henrik Hertz Vej 40
5230 Odense M
[add:243]