23948sdkhjf

Finner: Øg kontrollen eller luk grænsen

Først råbte Danmark, Norge og Sverige i forening vagt i gevær om udfordringen fra systematisk cabotage. I weekenden sluttede Finlands organisation SKAL sig officielt til kritikken med følgende slutning på den årlige generalforsamlings resolution: »Grænsen må lukkes, hvis ulovlig cabotagekørsel ikke kan kontrolleres. Finland må i givet fald gå imod alle politiske forslag om yderligere liberalisering af cabotage.«

Resolutionen er allerede overgivet til EUs transportkommissær Siim Kallas.

Skandinavien står ikke alene, for nu har også den belgiske forening FEBETRA bekræftet, at den ikke længere støtter fuld liberalisering. Også de hollandske myndigheder bekræfter, at de er lunkne over for yderligere liberalisering.

Direktør for Nordic Logistics Association (NLA) Søren Hyldstrup Larsen, der deltog i den finske generalforsamling, er glad for opbakningen fra den finske organisation.

Utrolig positivt

»Organisationerne i Norden repræsenterer tilsammen over 20.000 vognmandsvirksomheder, så EU-Kommissionen er ganske enkelt tvunget til at tage alarmklokkerne alvorligt. Generalforsamlingen gav også sin fulde opbakning til SKALs engagement i EU-arbejdet i Bruxelles gennem samarbejdet med NLA,« siger Søren Hyldstrup Larsen og tilføjer:

»Det var en utrolig positiv oplevelse at blive så godt modtaget på generalforsamlingen som udtryk for det tættere og tættere nordisk samarbejde.«

En ny undersøgelse foretaget af SKAL har peget på, at ca. 8 procent af alle vejgodskøretøjer i Finland er forsynet med udenlandske nummerplader. Ulovlig cabotagekørsel i Finland påvirker i særlig grad markedet for underentrepriser ved stykgods, og containertransporter og er i stigning.

[add:346]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087