Vogntog-forslag forkastet
Folketinget andenbehandlede i går lovforslaget L 135 om ændringer i loven om gods- og buskørsel, og det lykkedes ikke for Enhedslisten og Dansk Folkeparti at få strammet op på reglerne for politiets muligheder for at tilbageholde køretøjer ved overskridelse af eksempelvis cabotagelovgivningen.
Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested ønskede at give politiet mulighed for ikke kun at tilbageholde det trækkende køretøj, men også sættevognen eller påhængsvognen med gods.
»Vi ved, at speditørerne, som sidder bag de her transporter, vil være meget mere omhyggelige med, at cabotagereglerne overholdes, og meget mere interesserede i at lægge ud for at betale for bøden,« sagde Henning Hyllested ved lovbehandlingen.
Situationen er kritisk
Han fik støtte fra Dansk Folkepartis, trafikordfører, Kim Christiansen, der ligeledes mente, at forslaget ville have en stærk forebyggende effekt over for især ulovlig cabotagekørsel.
»Situationen er ved at være kritisk i forhold til østeuropæisk arbejdskraft i Danmark,« sagde Kim Christiansen, der pegede på for lidt kontrol og konsekvenser ved lovbrud – herunder, at en speditør blot kan bede en undervognmand spænde fra og sende en ny vognmand efter traileren, når fælden er klappet.
»Igen er der ikke nogen respekt for lovgivningen. Det er beskæmmende, at regeringen snakker så meget om social dumping og problemer med udenlandsk arbejdskraft, men når det kommer til at trykke på knapperne herinde i salen, så står man ikke ved det, man selv har sagt,« lød det fra Kim Christiansen.
Ulovligheder skal forhindres
Transportminister Henrik Dam Kristensen gik herefter på talerstolen og understregede, at ulovligheder skal forhindres, og at ulovlig cabotagekørsel ikke skal finde sted – men valgte altså ikke at forholde sig til det konkrete forslag og kritikken fra de to trafikordførere.
Forslaget om at kunne tilbageholde hele vogntoget blev herefter forkastet og dermed siet fra det samlede ændringsforslag til en opdatering af loven om gods- og buskørsel.
[add:344]