23948sdkhjf

DTL-kritik af passiv transportminister

»Mens beskæftigelsesminister Mette Frederiksen forsøger at dæmme op for den sociale dumping, har vi en transportminister, der er i gang med at åbne endnu mere,« sagde DTL’s adm. direktør i sit indlæg i dag 9. juni på stormødet i Middelfart arrangeret af FDL.

Erik Østergaard pegede på, at der intet miljømæssigt belæg er for at foretage flere ture i Danmark, og at den oprindelige tanke om at undgå tomkørsel i forbindelse med en international transport ikke tilgodeses i videre omfang ved gentagne indenrigsture med af- og pålæsninger.

»Den danske markedsandel af lastbil-trafikken over den dansk-tyske grænse er faldet fra 50 til 20 procent, og antallet af danske vognmandsvirksomheder har været støt faldende – mens antallet af danskejede biler med udenlandsk registrering er stigende. Alt sammen peger på, at der lægges et voldsomt pres på dansk transporterhverv, som også bekræftes ved, at den udenlandske cabotage-kørsel i Danmark er i stigning,« fastslog DTL-direktøren.

Undersøger udlandet

På mødet deltog folketingspolitikerne Ane Halsboe-Larsen (S), Kim Christiansen (DF) og Henning Hyllested (EL), der alle har udtrykt samme bekymringer for dansk transporterhvervs fremtid, hvis ikke cabotagekørslen håndteres her og nu på den rigtige måde. Som reglerne er i dag i Danmark, er det tilladt at foretage systematiske serier af 3 cabotage-ture i tilknytning til hver grænseoverskridende transport – blot den sidste tur i serien afvikles inden 7 dage efter, at alt gods, der blev transporteret ved den indgående internationale transport, er leveret. DTL ønsker derfor som minimum, at de 7 dage skal anses som en karensperiode inden for hvilke, der kun kan udføres tre cabotageture.

Erik Østergaard oplyste forsamlingen om, at DTL i øjeblikket er i gang med at granske, hvordan man tackler cabotage i udlandet og nævnte for eksempel løsninger som i Frankrig i stedet for passivitet.

»Fortsætter det her, så lægger vi hele den danske transport-branche ned. Så vi skal altså holde fast og bearbejde vore politikere,« sagde han.

[add:344]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157