Stormøde holdt sig i skindet
Der var internationalt snit over lørdagens stormøde i Lillebælthallerne i Middelfart, som var indkaldt af FDL bistået af en udvalgsgruppe af chauffører og vognmænd. Og selvom dagens højeste bifald tilfaldt nogle af de udenlandske indslag fra grupperinger fra bl.a. Holland og Belgien, der luftede tankerne om aktioner, så blev resultatet af stormødet foreløbig en resolution, der kræver et snarligt møde om problemerne med de relevante toppolitikere og ministre.
»Hvis vi får fri cabotage i EU fra 2014, så er det efter FDL´s opfattelse dommedag for tusindvis af rigtige danske vognmænd og danske chauffører. Store dele af samfundet vil på en måde sygne hen på grund af, at så mange milliarder skattekroner efterhånden siver ud af landet,« sagde Christian Jensen, formand for FDL, der slog tonen an fra start på talerstolen.
Der var pænt besat på stolerækkerne til mødet, hvor anslået knap 500 fremmødte havde fundet vej til Middelfart – om end vurderingen af antallet svingede lidt fra person til person.
I 11. time
Det altoverskyggende tema var cabotage – og om EU’s tanker om evt. helt at frigive cabotagekørsel fra 2014.
»Der er jo ikke lang tid til 2014 – og endnu kortere til 2013. I løbet af 2013 begynder kommissionen sonderingerne om, hvorvidt man skal beslutte yderligere liberalisering af transportområdet. Bl.a. om man skal give cabotage fri i EU fra 2014. Så alle må forstå, at vi er i elvte time nu – og derfor haster det, og det kan ikke pointeres stærkt nok – og ikke prioriteres højt nok. Sker det i 2014, vil det i Danmark komme til at foregå uden bare den mindste begyndende harmonisering af vores alt for høje omkostnings-niveau. Vi når simpelthen ikke, at få det sat i gang. Og her vil vi for alvor komme til kort i og med, at vores høje bruttoløn fortsat er vores store problem,« sagde Christian Jensen bl.a.
På mødet var der også indlæg fra trafikordførerne Henning Hyllested (EL) og Kim Christiansen (DF) samt Ane Halsboe-Larsen, socialdemokratisk ordfører for social dumping og bl.a. medlem af Beskæftigelsesudvalget. I deres indlæg sporedes der vilje til at støtte chauffører og vognmænds kamp mod fri cabotage og skærpe kontrollen med den ulovlige af slagsen.
Danske chauffører skaber værdier
Derimod vakte transportens minister, Henrik Dam Kristensen, til forsamlingens skuffelse kun opsigt ved sit fravær, da han havde takket nej tak til invitationen med henvisning til, at han var optaget af en fødselsdagsfest.
»Stop for yderligere liberalisering uden samtidig harmonisering, skal der råbes så højt, at ingen kan undgå at høre det. Også de ministre, der på grund af mere eller mindre dårlig undskyldninger ikke er her i dag. Det skal også høres af den øvrige regering og folketinget, så alle kan forstå det,« lød det fra Christian Jensen.
»Chauffører og vognmænd skaber værdier og holder Danmark kørende. Vi har en fælles hastesag. Får vi fri cabotage i 2014, er de 8000 chauffør-job, der allerede er forsvundet, bare en skygge af, hvad vi kommer til at opleve. Så vil den stå på kontanthjælp eller bulgarsk sulteløn for chaufføren og en konkurs-tsunami af hidtil ukendt styrke vil ramme alle danske vognmænd. Ingen går fri. Og husk så lige på, at får vi fri cabotage-kørsel i 2014, er det ikke bare dem, der i dag udgør den nu kendte cabotage-mafia´s armeer, vi skal forholde os til,« sagde FDL-formanden.
Drastiske forslag lurer
Hånd i hånd med DTL opfordrede han til samarbejde og konstruktiv dialog med politikerne – og understregede, at han ikke ville opfordre chauffører og vognmænd til at tage sagen i egen hånd med aktioner eller blokader af den ene eller anden slags. Men samtidig er situationen så alvorlig, at det kræver reel imødekommenhed fra politikerne, sagde Christian Jensen.
»Sker det ikke med en troværdighed, der tilfredsstiller de mest utålmodige i salen, kan man aldrig forudse hvilke forslag, der kan komme derfra. Men hvis ikke I er med os, må vi opfatte jer som værende imod os. Og konklusionen heraf må jo så være at I alle sammen hader lastbiler, men bare mangler modet til at forbyde dem helt, også de udenlandske. Det kunne jo være der ville komme et forslag om, at vi kunne tage en prøve-periode på et par uger, hvorefter I så kunne vurdere om I ville kunne holde Danmark kørende til borgernes tilfredshed og krav om forsyningssikkerhed uden lastbilen. Men jeg håber da for alt i verden, at det bliver samarbejdets vej, vi skal betræde fremover det kommer vi alle længst med,« sluttede FDL-formanden Christian Jensen.
[add:346]