23948sdkhjf

DI: Flere afgifter end nødvendigt

Regeringen har løftet sløret for deres forslag til overgangen til kørselsafgifter for lastbiler. Fra og med 2015 skal der betales ca. 1,50 kr. pr. km på de danske statsveje, dvs. motorveje og større landeveje.

Den samlede regning til danske og udenlandske lastbiler stiger fra de nuværende 370 mio. kr. årligt til ca. 3 mia. kr. Overgangen til grønne kørselsafgifter er en del af den grønne trafikaftale fra 2009. Den tidligere VK-regering havde også en plan for kørselsafgifter, der bl.a. skulle bidrag til skattereformen og genopretningspakken. Den nuværende regering vil derudover opkræve yderligere mellem 1-1,5 mia. kr. som skal bruges til bedre og billige kollektive transport.

DI Transport er positive overfor at indføre kørselsafgifter, men vender sig kraftigt imod den store stigning i afgifterne.

»Det bliver en voldsom ekstra beskatning af lastbiler i Danmark, som regeringen foreslår. En omlægning til kørselsafgifter er i princippet o.k., men ikke når det medfører en ottedobling af skatterne. I alt øger regeringen afgifterne med ca. 1 mia. mere, end hvad der er nødvendigt i henhold til den tidligere regerings skattereform,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

»Afgifterne bliver en øget skat på mobilitet, og dermed på vækst og arbejdspladser i Danmark. Regeringen lægger op til at det skal koste 1,5 kr. pr. km. for at køre på ca. 6.000 km motorveje og landeveje. Det vil især ramme udkantsområderne, hvor varer skal transporteres længere for at komme hen til kunderne, og det vil gøre danske varer endnu dyrere på f.eks. det tyske marked. Det er helt klart et skridt i den forkerte retning,« mener Michael Svane.

[add:343]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078