23948sdkhjf

DEBAT: Urimelig påstand

Så er påstanden der igen, denne gang, fra ATL-formanden Anders Fransgaard, det kan da ikke være rigtigt, at man bliver ved med disse påstande.

1. Påstanden om, at man ikke kan kræve cabotagekørslen stoppet, er usand.

Ifølge beskyttelsesforanstaltninger via cabotage-forordningens § 10 er det muligt i 6 mdr. + yderligere 6 mdr.

2. Påstanden om, at danske transportvirksomheder vil gå glip af store indtægter, er heller ikke sand.

Når man kikker på EU-landene syd for den danske grænse, bliver der ikke udført en eneste cabotagekørsel med en dansk lastbil og en dansk chauffør bag rattet af den simple årsag, at den danske chauffør er for dyr.

Ser man igen syd for den danske grænse, her bliver cabotagekørslen udført af danskejede udenlandske lastbiler, med udenlandske chauffører bag rattet. Da disse lastbiler jo ikke har danske nummerplader på, vil der ikke være nogle begrænsninger i muligheden for at udføre cabotagekørsel, eller i den påståede manglende indtægt.

Det sker, at danske lastbiler med danske chauffører udfører cabotagekørsel i Norge, Sverige og Finland, men her er der ikke tale om social dumping, der kan være andre fornuftige årsager til det, det kunne være for at undgå tomkørsel, som er det egentlige formål med cabotagereglerne, og som bør være den eneste grund til cabotagekørsel.

Alt andet cabotagekørsel har kun ét formål, som igennem social dumping skaber større et overskud til de store transportører, på mere eller mindre lovlig vis.


Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125