Tabuer fastholder dårlig kørsel
Det er helt i orden at blande sig i, hvordan chaufføren kører bil, når man sidder ved siden af – for det kan i sidste ende spare brændstof. Man skal bare ikke forvente, at det falder i god jord, når man for eksempel påpeger, at det måske er på tide at skifte gear.
Det viser en ny undersøgelse fra Trafikstyrelsen.
Kør nu ordentligt! Det er en tanke, mange af os har haft, når vi har siddet i passagersædet. Og det kan faktisk være en god idé at sætte ord på – og blande sig i andres bilkørsel.
For hvis chaufføren accelererer for langsomt eller maser bilen af sted gennem byen i tredje gear, så er det alt for dyrt både i kroner og CO2.
Niels Anders Nielsen, leder af Center for Grøn Transport i Trafikstyrelsen, som står bag kampagnen Kør Grønt:
»Man kan spare helt op mod 20 procent på brændstofforbruget, hvis man kører energieffektivt. Så det er afgjort værd at minde hinanden om, hvordan man kører grønt. Men det kræver, at vi bliver bedre til at lytte og huske på, at kritikken også er en hjælp til, at vi kan spare penge«.
Chaufføren bliver irriteret
I en ny undersøgelse fra Trafikstyrelsen svarer 33 procent af de adspurgte, at de godt kan finde på at blande sig i andres kørsel – men hele 70 procent svarer, at rådene bliver modtaget enten dårligt eller med et ligegyldigt skuldertræk fra chaufføren, når passageren kommenterer kørslen.
Mette Sørensen, seniorforsker i trafikadfærd ved DTU, er ikke overrasket over, at de fleste af os bliver provokeret af passagerernes kommentarer. Hun mener, at tendensen kan forklares med de danske bilisters tro på egne evner.
»Flertallet af os danskere mener faktisk, at vi er meget dygtige og måske endda de bedste bilister overhovedet. Og hvis en person mener, at vedkommende er verdens bedste bilist, kan det jo virke irriterende og unødvendigt, at andre retter på en«.
Undersøgelsen viser desuden, at de fleste helt afstår fra at krydse klinger med tabuet i den danske trafikkultur ved slet ikke at blande sig i chaufførens kørsel. 67 procent blander sig sjældent eller aldrig i chaufførens kørsel, og knap halvdelen svarer, at det er fordi, de generelt er imod den form for indblanding.
Casper Elgaard sætter kammerater på plads
Racerkøreren Casper Elgaard kan dog ikke lade være med at blande sig, hvis han er utilfreds med chaufførens kørsel.
»Jeg kan ikke lade være med at sige noget, hvis jeg sidder i bilen med en chauffør, der ikke skifter gear eller glemmer at motorbremse og bare hugger bremsen gennem gulvet før et rødt lys. Dels er det ubehageligt og så er det spild af brændstof,« siger Casper Elgaard, der er blandt dem som oplever, hvordan velmenende råd ofte falder på stenet grund.
»Mine kammerater bliver vildt irriterede, når jeg retter på dem – de tænker vist, at jeg er arbejdsskadet. Og det er jeg måske også – men dybest set synes jeg, at vi alle bør sætte en ære i at køre bedst muligt, også selvom det betyder, at man skal tage imod gode råd fra andre ind imellem«.
Om undersøgelsen
33 procent af respondenterne svarer, at de ofte, meget ofte eller af og til blander sig i chaufførens kørsel.
70 procent svarer, at rådene bliver modtaget dårligt, meget dårligt eller med ligegyldighed, når de blander sig i chaufførens kørsel
48 procent lader være at give råd, fordi de ikke mener, man bør blande sig.
Undersøgelsen er udført af AB Analyse for Trafikstyrelsen blandt et repræsentativt udvalg af borgere i Danmark i april 2012.
Trafikstyrelsens ti råd til grøn kørsel
Brems med motoren – du sparer brændstof ved at holde bilen i gear i stedet for at koble ud og køre i frigear frem mod f.eks. et lyskryds eller et sving.
Kør i et så højt gear som muligt – ved bykørsel eller langsom landevejskørsel vil forbruget være 30-35 % højere ved at vælge 3. gear frem for 5. gear. Moderne biler kan sagtens tåle at køre i 5. gear allerede fra ca. 50 km/t.
Accelerer kvikt – Første gear bør kun bruges til at rulle bilen i gang. Herefter accelererer du med gaspedalen trykket ca. halvt ned, og inden motoren når op over den nederste halvdel af omdrejningsområdet, skifter du til næste gear.
Vær forudseende - følg med i trafikken – afpas farten, når du nærmer dig et lyskryds eller en anden forhindring, så du kan køre videre uden at bremse.
Tjek dæktrykket – hvis dine dæk mangler 20 % luft, stiger brændstofforbruget med 5-10 %.
Aircondition er dejligt - men det koster – klimaanlægget øger brændstofforbruget med op til 15 %. Du sparer derfor en masse brændstof, hvis du kan nøjes med at bruge ventilationssystemet.
Tøm bagagerummet – som en tommelfingerregel kan man regne med, at 100 kg ekstra vægt øger brændstofforbruget med 4 %.
Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug – en tagbagagebærer kan øge brændstofforbruget med et par procent, og en tagboks kan øge forbruget med helt op til 15 %.
Brug instrumenterne – mange biler har brændstofmålere, der kan vise både dit aktuelle forbrug, hvor langt du kører på literen i gennemsnit og hvor meget brændstof, du har brugt på hele turen.
Kør ikke for hurtigt – en forøgelse af hastigheden fra f.eks. 110 km/t til 130 km/t giver en stigning i forbruget på op til 20 %.
[add:338]