Students oplevelse for livet »down under«
Biløkonom-studerende Lasse Daugaard glemmer aldrig den store oplevelse, han fik som praktikant gennem tre måneder i foråret 2012 hos Volvo Commercial Vehicles i Sydney, Australien.
Igennem sit netværk fik Lasse Daugaard mulighed for at prøve kræfter med det australske lastbilmarked, og han fik derved et førstehånds kendskab til de kulturforskelle, der er mellem Danmark og Australien.
Også når det drejer sig om salg og vedligeholdelse af Lastbiler.
Lasse Daugaard var ansat hos både importøren og en forhandler, der sælger Volvo, UD og Mack lastvogne. Noget af det der kom mest bag på praktikanten, var brugsmønsteret for lastbiler.
Beholder lastbiler i længere tid
Lasse Daugaard:
»I Australien har de en helt anden mentalitet end i Danmark som gør, at de beholder lastbilerne i væsentlig længere tid. Det resulterer i, at man har andre fokusområder på eftermarkedet. Det der er i højsæde, er således eksempelvis renoveringskit og turboer«, forklarer Lasse Daugaard, der på sit udlandsophold arbejdede med mange forskellige projekter.
»Jeg har foretaget investeringsberegninger, analyseret effekten af udførte markedsføringskampagner, indhentet priser hos konkurrenter o.s.v., så det har virkelig været et faglig udbytterigt ophold«.
Værksted åbent døgnet rundt
Ifølge den studerende har filialen i Sydney åbent 24 timer i døgnet på værkstedet, og afdelingen fakturerer gennemsnitligt 5.500 værkstedstimer om måneden. Der er meget høj konkurrence blandt værkstederne, da der er mange små lokale værksteder, der tilbyder en væsentlig billigere timepris.
[pic:18123]Det medfører, at omkring 50 procent af omsætningen fra lageret kommer fra lokale værksteder. Det australske marked er præget af mange uoriginale reservedele, som Volvo skiller ad, analyserer og sammenligner med deres originale for at vise forskellen overfor kunderne.
Tilbage i Danmark
Lasse Daugaard vendte tilbage til Danmark i slutningen af april for at færdiggøre sin hovedopgave på studiet til biløkonom. Her er han gennem hele den to et halvt år lange uddannelse tilknyttet Volvo Truck Center i Viby, hvor han er at finde i eftermarkedsafdelingen.
Hans hovedopgave drejer sig om, hvorledes man optimerer Volvo Truck Centers E-mail markedsføring.
»Det bliver spændende at forsvare min opgave til eksamen, hvor jeg også kan få mulighed for at uddybe mine overvejelser«, tilføjer Lasse Daugaard, der i juni får den endelige bedømmelse af sit arbejde.
Interesserede kan læse mere om uddannelsen til biløkonom på www.danskebil.dk
[add:343]