23948sdkhjf

Fokus på overenskomst og cabotage

Nye overenskomster, cabotage-debat og polemik mellem organisationer i transportbranchen. Det er nogle af den seneste tids overskrifter, som ATL-formand Anders Fransgaard også kredsede om i sin beretning på gårsdagens generalforsamling på Hotel Koldingfjord ved Kolding.

Formanden glædede sig bl.a. over et fornuftigt overenskomstresultat, som giver en lille lønstigning til danske chauffører, men samtidig en lavere realløn.

»Vi må rose fagbevægelsen for at komme til forhandlingerne med et realistisk syn på situationen i branchen. Og man kan dårligt sætte lønnen meget mere ned for chaufførerne, hvis man skal oprette en fornuftig levestandard i faget. I stedet bør vi have en lavere skat på arbejde,« sagde Anders Fransgaard.

Han så også frem til at give selve overenskomstens struktur et eftersyn, hvilket ATL har aftalt med 3F ved de seneste forhandlinger, sagde han.

»Overenskomsten skal være mere fleksibel med mulighed for at differentiere mere i aflønningen,« sagde ATL-formanden.

Også det nye overenskomstnævn, som er med i den nye godskørselslov, blev berørt i beretningen.

»I den debat har ITD fremturet med, at det skulle være udtryk for bl.a. statskommunisme og organisationstvang. Det er svært at forstå, for der er blot tale om en formalisering af vores samarbejde med Trafikstyrelsen, som allerede eksisterer. Det kunne godt virke som om, at ITD's kritik bunder i en manglende forståelse af nævnets rolle, og at de ikke selv er en del af det,« lød røflen fra Anders Fransgaard, der også undrede sig lidt over den strid mellem DTL og ITD, der er blusset op i 2012.

»Hvad er gevinsten for vognmændene i de to organisationer? Vi har fra ATL's side holdt os lidt ude af den diskussion, men kæmper på mange fronter,« bedyrede Anders Fransgaard.

Også cabotage-spørgsmålet kom han omkring - ikke mindst i anledning af debatten om DTL's om et halvt års suspendering af al cabotagekørsel i Danmark og dermed også for danske biler i udlandet.

»Selvom det lyder tillokkende, så kan det ikke lade sig gøre. Det vil være en økonomisk katastrofe for danske transportvirksomheder, for danske vognmænd vil heller ikke kunne køre i udlandet, og Danmark vil gå glip af store eksportindtægter,« mente Anders Fransgaard.

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062