23948sdkhjf

DEBAT: Michael Svane taler ikke sandt

Om Michael Svane lyver eller manipulerer, når han forsøger at bilde den uvidende befolkning og naive politikere ind, at vognmandsorganisationerne vil lukke landets grænser for udenlandske vognmænd og transportører ved at anmode regeringen om et midlertidigt stop for cabotagekørsel, ved jeg ikke.

Det kan for den sags skyld også være lige meget, for et er sikkert, at Michael Svane ved godt, hvad der er op og ned i den sag. Så en af delene gør han sig skyldig i. Hvad der er værst i den her sag, kan vel være hip som hap. Fakta er, at det er ikke sandheden, han farer med.

Men end ikke letsindig omgang med sandheden er åbenbart en hindring, når de store transportaktører skal hjælpes til at kunne fortsætte deres planlagte ulovlige cabotagecirkus. Til dem, der ikke lige er så godt orienteret som selve transportudøverne, så er Michael Svanes udlægning af et midlertidigt cabotagestop grebet lige ud af luften, med det ene for øje at misinformere befolkningen og naive politikere. Intet mere eller mindre end et skræmmebillede bestilt af dem, for hvem cabotage/ulovlig cabotage er blevet en guldgrube.

For sagen er jo den, at der overhovedet ikke sker indgreb i en eneste international grænseoverskridende transport, hverken ind eller ud af Danmark. International kørsel ud og ind i alle EU-lande fortsætter uhindret, som hidtil også ud og ind i DK.

Det, der alene anmodes om, er en ganske legal og forudset situation, som cabotageforordningens fædre hele tiden har forudset kunne opstå. Derfor er der en § 10 om beskyttelsesforanstaltninger. Nemlig at der kunne opstå situationer, hvor netop cabotagekørsel kunne gribe så forstyrrende ind i et lands nationale transporterhverv, at et midlertidigt stop kunne blive nødvendigt. Det er alene det og ikke andet, der anmodes om.

Og det berører alene og kun det, der er cabotagekørsel, altså at udlændinge kører lokalt/indenlands kørsel lige for næsen af de danske vognmænd, der betaler en anstændig løn og betaler skat i DK. At danske vognmænd under en sådan pause så heller ikke må køre cabotage i udlandet er jo en selvfølgelighed, som ikke en eneste gør i forvejen.

Det er bare forunderligt, men også afslørende, at i alle andre situationer er Michael Svane ikke sen til og ked af at gøre alle bekendt med, hvad der i øvrigt står i de for transporterhvervet gældende regler. Men bare ikke lige cabotage-forordningen. Og det kan jeg da også godt forstå. For skulle det ske - hvad jeg da håber - at den danske regering/fagbevægelse er så klarsynet, at de kan se, der skal og må ske noget, inden det danske transporterhverv falder helt fra hinanden. Så falder mafiaens cabotagekorthus med et brag. Og det er alene det og ikke andet, Michael Svane, ITD, DI Transport og speditørforeningen er sendt i marken for.

Foranlediget af ovennævnte og Michaels manipulerende og usande påstande i pressen i den forgangne uge vil jeg gerne stille Michael Svane et par konkrete spørgsmål.

1:

Vil et midlertidigt cabotagestop i henhold til cabotage-forordningens § 10 (beskyttelsesforanstaltninger) berøre danske vognmænds betingelser/muligheder for, som hidtil, at udføre grænseoverskridende/international kørsel mellem DK og de øvrige EU-lande og mellem de øvrige EU-lande, f.eks. en transport fra Italien til Spanien? Eller mellem et hvilket som helst andet EU-land?

2:

Vil noget EU-land være forhindret i at udføre en international grænseoverskridende transport til Danmark og derefter udføre en international transport ud af DK til et hvilket som helst andet EU-land og for den sags skyld til et såkaldt tredjeland?

Dit svar imødeses gerne på Lastbil Magasinets debatside.


Christian Jensen,
dansk vognmand og formand for FDL

[add:341]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078