MCH-kritik vækker undren
April 2013 bliver en travl messetid for dansk transport, da der er planlagt to transportmesser samme tidspunkt – Transport Messen 2013 i Messe C i Fredericia 5.-7. april og Transport 2013 i Messecenter Herning 4.-7. april.
Det har fået direktør i MCH Messecenter Herning Georg Sørensen til at lange ud efter arrangørerne af det nye alternativ i Fredericia. I maj-nummeret af DTL Magasinet er han citeret for følgende:
»Vi har gennem årene siden starten i 1988 arbejdet på at forene kræfterne i branchen. Derfor forekommer det unødvendigt, uhensigtsmæssigt og faktisk også uforståeligt, at man bevidst placerer en anden transportmesse i samme forår, hvor alle ved, at Herningmessen ligger. Det splitter jo branchen i stedet for at forene den,« hævder Georg Sørensen.
Kontaktet flere gange
Den udlægning af virkeligheden vækker undren hos arrangørerne af Transport Messen 2013 i Fredericia, der offentliggjorde deres planer 13. december 2011. Halvanden måned senere – i slutningen af januar 2012 - meldte Messecenter Herning ud, at man havde valgt at lægge Transport 2013 i Herning på samme tidspunkt.
»Jeg kontaktede selv Herning-messen flere gange sidste år op til lanceringen af vores messe i Fredericia. Hver gang lød svaret, at man stadig evaluerede på dataene fra messen i 2011, og at man ikke kunne svare på, om messen kom tilbage og i givet fald hvornår,« forklarer Bjarne Routhe, salgschef på og indehaver af Lastbil Magasinet, der står bag den nye messe i Fredericia.
»Da der var gået fire år mellem de to foregående Herning-messer, og vi samtidig fik en række opfordringer fra forskellige vognmænd og leverandører om at skabe et alternativ, så valgte vi at gøre det,« siger Bjarne Routhe.
Virkelighedens verden
Han undrer sig over MCH-direktørens udtalelser om, at det nye initiativ i Fredericia skulle være bl.a. ”uforståeligt” og ”uhensigtsmæssigt”.
»Jeg kan godt forstå, at man gerne vil have markedet for sig selv. Det tror jeg også, de fleste vognmænd gerne ville – men sådan er virkeligheden bare ikke altid,« konstaterer Bjarne Routhe.
Prisforskel
Georg Sørensen undrer sig ifølge DTL Magasinet også over udmeldinger om, at den ene messe skulle være dyrere end den anden. Mens Fredericia-messens priser har været tilgængelige siden lanceringen sidste år, har Herning-messen for nylig offentliggjort deres prisstruktur for udstillere ved 2013-messen.
»Vi har gerne villet minimere de store omkostninger for udstillerne, og det er lykkedes. Vores standpriser rummer stadig en besparelse for udstillerne på mellem 5 og 22 procent, men at Herning har valgt at sænke priserne som følge af konkurrencen, er da kun glædeligt for transportbranchen,« siger Bjarne Routhe.
»Jeg har ikke noget ondt at sige om Herning, og vi har fra start budt dem velkommen, da de i begyndelsen af året meldte ud, at de ville vende tilbage og lægge deres messe samtidig med vores. Vi har ikke noget imod konkurrence. Vi koncentrerer os om at gøre vores eget tilbud så godt som muligt, og jeg synes, Herning-messen og deres samarbejdspartnere skulle gøre det samme,« siger Bjarne Routhe.
[add:340]