23948sdkhjf

DEBAT: Hvem er hysterisk?

Hysterisk cabotage-debat? Det der med hysterisk må stå for Niels Chr. Larsens egen regning. Det er jo helt menneskeligt og forretningsmæssigt naturligt, at der reageres, når den danske vognmandsbranche langsomt men sikkert undermineres og ja… at det i mange tilfælde ”helt efter bogen” kan lade sig gøre inden for lovens rammer. Hvilken stor skam, at en tidligere formand for Danske Speditører kalder den del af den ramte erhvervsgruppe for hysteriske.

Det gør bestemt ikke de sørgelige fakta mindre deprimerende og retfærdiggør bestemt heller ikke resultatet. Nemlig det at den danske vognmandsbranche er uddøende. Det er da rigtig godt, at det som Niels Chr. Larsen kalder den "professionelle og internationalt orienterede del af vognmandsbranchen" kan se frem til, at cabotagekørsel bliver frigivet i 2014. Det underbygger jo også ovenstående fakta. Men hvad med at tænke lidt nationalt?

Det er skam godt muligt, at der er ens regler i EU, men så er Danmark jo blevet opslugt i et større fællesskab, hvor det at arbejde sammen i fælles interesse er en by i Rusland. Ja, det er da logik for perlehøns, at man også skal tænke internationalt, men det er da med hovedet under armen aktivt at deltage i underminering af den del af det danske erhvervsliv, som på så tydelig og dokumenteret vis har måttet dreje nøglen efter mange års hård og ulige kamp mod udenlandsk arbejdskraft.

Jeg vil med det samme understrege, at dette ikke er en hetz mod en bestemt befolkningsgruppe, og jeg har selv bekendte, der har sin gang som ven i vores hjem. Blot så det er på plads.

Det er muligt, som Niels Chr. Larsen siger, at der er en mindre gruppe, der bagtaler sine konkurrenter, og jeg har endnu til gode at opleve, at konkurrenter gør det modsatte (her dog uden at glemme undtagelsen, der bekræfter reglen). Dette selv efter 24 år i branchen. Og den påstand, at det skulle være i den naive tro på, at man herved undgår konkurrence… ja, det må da bestemt også står for Niels Chr. Larsens egen regning og er jo direkte at tale ned til folk.

I stedet ser jeg det som et nødråb fra en erhvervsgruppe, der bliver hjulpet godt på vej til undergang, med stor hjælp fra sine egne landsmænd. Og man må sige, at med den arbejdsløshed, der så oven i købet er i Danmark i dag, er det jo en ganske flot udarbejdet plan, der er stykket sammen her.

Jeg har ladet mig fortælle, at flere transportvirksomheder selv er helt eller delvis medejere af udenlandske vognmandsvirksomheder, og at nogle medarbejdere i disse virksomheder også er. Så er det jo også en rigtig fin forretning, når man ad den vej kan få tilskud til at få udført sine transporter til discountpris. Hvis disse infoer, jeg har fået her, er fakta, må nogen jo have fingrene godt nede i kagedåsen både her og der, og så er det måske stadig holdt inden for lovens rammer?

Jeg blev bekendt med, at nogle af disse udenlandske chauffører, der blandt andet kørte her i Skandinavien, på et tidspunkt blev sat ned fra euro 800,- til 600,- om måneden. Ved dog ikke om dette blev opretholdt, men fakta er, at disse udenlandske vognmandsvirksomheder rent faktisk ikke har samme omkostninger, som den danske vognmand, der tillige, qua deres vognmandstilladelse, har skrevet under på at lønne efter overenskomsten, hvilket jeg da også mener, man skal.

Men her er det så, jeg spørger mig selv – er det fair konkurrence?

En historie fra den virkelige verden og som jeg har haft tæt inde på livet:

Min samlever, der selv er vognmand med en enkelt bil, holdt sin frokost på en rasteplads i Sverige og ville smide en pakke muggent brød i skraldespanden. En efter årstiden meget lidt påklædt chauffør fra Letland løb tiggende og ydmyg hen til ham og bønfaldt om det mugne brød, da han ingen mad selv havde. Selvfølgelig fik han brødet, men hvor hjerteskærende at vide hvilke forhold nogle af disse chauffører lever under, og at vi i Danmark oven i købet støtter det.

Husk lige på, at det ikke er de underbetalte chauffører, som kører, der miskrediteres, men pengemændene, der må stå bag disse udenlandske vognmandsvirksomheder, og regelsættet, der legaliserer den unfair konkurrence i branchen.

Jeg har da fuld forståelse for, at man som forretningsdrivende og god købmand bruger de værktøjer og muligheder, der kan øge drift og omsætning og minimerer omkostningerne. Men jeg sætter stort spørgsmålstegn ved, hvorfor man i samme åndedræt kvæler denne gruppe af danske erhvervsdrivende, der er påvirket af denne globalisering.

Undrer mig i øvrigt over, at transportministeren samt 3F-topfolk, justitsministeren og formanden for Folketingets retsudvalg har takket nej til at deltage i stormødet 9. Juni i Middelfart.

Laila Sortland
Egevej 4
8550 Ryomgård

[add:342]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062