DEBAT: Svanes vildledende skræmmekampagne
Har Michael Svane heller ikke forstået spor af det hele når det gælder cabotagekørsel og de beskyttelsesforanstaltninger DTL (og så sandelig også FDL) anmoder regeringen om at iværksætte? Eller er det bare noget, MS i sin åbenlyse naivitet tror, at alle bare lige køber som værende fakta?
Det vil overraske mig dersom det er på baggrund af uvidenhed at udtalelsen er fremsat henset til MS´ lange liv i transportbranchen.
Er det et forsøg på at bilde offentligheden og naive i branchen en stor en på ærmet, er det ikke uventet, men dybt angribeligt og ganske mangel på respekt for den ganske almindelige danske vognmand.
Men hvor er det længe siden, der er blevet skrevet så meget vrøvl og misinformation om netop cabotagekørsel. Ja, man tager vist ikke munden for fuld ved at påstå bevidst manipulation af de faktiske forhold.
Fakta er jo nemlig denne, at der er jo ikke tale om at lukke nogen som helst grænser. Og helt ud i hampen er jo det økonomiske rædselsbillede, MS stiller op om 12 milliarder i tabte eksportindtægter.
Hvis 4%, som det påstås at cabotage udgør er = med 12 milliarder i transporten, så må de samlede indtægter jo uværgeligt være 300 milliarder. Hvor langt kan man komme ud? Det berører jo overhovedet ikke eksportkørsel.
Danske og udenlandske transportører kan fortsat og uhindret passere ud og ind over alle EU grænserne, også de danske.
Det er altså kun de underbetalte udenlandske transportører fra alle de øvrige EU-lande, der ikke må udføre cabotagekørsel i DK. Og danske vognmænd må tilsvarende ikke udføre cabotagekørsel i de øvrige EU-lande. Det er fakta. Alt andet er skræmmekampagne af værste karakter.
MS skriver, at det er urealistisk at tro, at Danmark som det første land i EU skulle få lov til at lukke grænserne for udenlandske lastbiler.
Igen et forsøg på at vildlede. Danske grænser skal og bliver ikke lukket for almindelig grænseoverskridende internationale transporter. Og Danmark (DTL og FDL ) anmoder overhovedet ikke om indførelse af særregler overhovedet.
Vi tager såmænd kun udgangspunkt i de samme bekymringer, som cabotageforordningens fædre gjorde det, da de indså muligheden for, at de enkelte lande kunne få problemer i forbindelse med cabotagekørsel.
Hvis ikke MS ved, hvor det står at finde, så findes det i 1072 § 10, der omhandler beskyttelsesforanstaltninger. Det er mulighederne og forpligtelserne i denne §, vi anmoder om, at regeringen i DK (i øvrigt sammen med Norge og Sverige) beder kommisionen om at sætte i kraft, efter at DK har fremført vægtige og begrundede argumenter herfor.
Alt andet kan med rette kun opfattes som forsøg på vildledning, når udtalelserne kommer fra en person som Michael Svane, der burde vide bedre.
Vil dansken i verden fægte
Men dølger åsyn og navn
Jeg ved at hans navn er ej ægte
og jeg tager ham ej i favn.
Så velkommen, Michael Svane, til kamp på ærlige argumenter.
Christian Jensen,
formand for FDL
Hvis Michael Svane mener, at den cabotagekørsel, der bliver udført i de øvrige EU-lande, bliver kørt af danske lastbiler med danske chauffører, vil medføre et tab på ca. 12 mia., ja så tror jeg ikke, at han behøver at ligge vågen om natten.
Og hvis han mener, danskejede udenlandske lastbiler med udenlandske chauffører, kan han roligt sove videre, for der sker nok heller nogen nedgang i de påståede ca. 12 mia. af den grund, det har de danskejede udenlandske biler med tilhørende chauffører jo klaret i årevis.
Jeg er sikker på, at den økonomiske katastrofe udebliver.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
[add:340]