1000 flere maut-kilometer i Tyskland
Fra august skal der betales trafikafgift for lastbiler på 1000 yderligere km i Tyskland. Udvidelsen af mautnettet sker for at ramme de mange såkaldte mautflygtninge, der bruger landevejene langs motorvejene.
Den tyske motorvejsafgift blev indført i 2005 og omfatter alle autobaner og flere firesporede veje. Fra august 2012 omfatter den yderligere 1000 km flersporede stærkt trafikerede veje og motortrafikveje. Det er hensigten, at gøre disse smuthuller så uattraktive, at lastbiltrafikken igen benytter autobanerne og ikke generer på landevejene langs motorvejen.
Tanken var oprindeligt, at yderligere 2000 km skulle være belagt med trafikafgift. Men det kunne af tekniske grunde ikke lade sig gøre, fordi lastbilernes nuværende maut-bordcomputere ikke kan rumme dette.
Det kommer til at tage tid at spille den nye aktualiserede software over på de mange bordcomputere i lastbilerne. Derfor kommer forhøjelsen først fra august 2012.
Den tyske stat håber på 100 mia. euro (750 mia. kroner) i indtægter årligt, der skal gå til forbedringer af veje.
[add:329]