23948sdkhjf

DEBAT: Svar til speditørerne

Hold da op  gad vide hvad alle de udenlandske lastbiler så laver i DK - bulgariske, rumænske, litauiske mm., der står alle vegne søn- og helligdage. Hvis ikke de skulle køre varer her i landet, hvorfor kører de så ikke hjem?

Og hvordan mon alle de vognmænd, som er flaget ud, så klarer deres aftaler med deres danske kunder? Tror Niels Chr. Larsen mon bare, de opgiver deres danske kunder og finder kunder dér, hvor de er flaget ud til?

Mon ikke Niels Chr. Larsen skulle tænke sig om en ekstra gang, inden han kommer med udtalelser om, at der skam ikke bliver kørt ulovlig cabotage i DK?k


Jørgen Hammelstrup
Benløseparken 199, st. th.
4100 Ringsted

Det kan godt være, at der i Niels Chr. Larsens optik er tale om "isolerede enkelttilfælde." I så fald bestod holocaust i virkeligheden også af en række isolerede enkelttilfælde - flere millioner, faktisk!

At kalde kritikken af de udenlandske vognmænd primitiv og uværdig, er store ord fra en speditør, hvis faggruppe ikke just er kendt for sine etiske værdier, men nærmere for deres mangel på samme.

"Det er muligheder, vi skal se – ikke begrænsninger,« sagde Niels Chr. Larsen."

Man kan ligefrem høre new age-musikken i baggrunden, når en floskel som denne luftes. N.C.L. har alle forudsætninger for at se muligheder.

Efter i årevis at have pint de sidste dråber ud af danske chauffører og vognmænd, er det naturligvis rart for speditørerne at få lov til at globalisere deres grådighed, og de er da også allerede godt i gang med at klemme livet af de udenlandske vognmænd.

Desværre sker det hele med lovgivernes velsignelse.


Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro

Ja, vi lever i en globaliseret verden, men vi er nødt til at beskytte os selv mod østeuropæiske løntrykkere, som jo har helt andre udgifter i hjemlandet. Hvis vi bare giver los og ikke kæmper for, at vores løn kan bevares på det nuværende stade, så går det ikke kun ud over de chauffører, som må gå fra hus og hjem, men det vil også ramme resten af befolkningen på grund af styrtdykkende huspriser.

Hvis vi ikke kæmper for at bevare vores realløn, vil det ramme hele samfundet. Glem ikke, at der i Indien og Kina er så mange højtuddannede, at man kan fodre svin med dem, og de vil også gerne til Danmark og arbejde til dumpingpris.


Erik Priskorn
Solitudevej 3
9640 Hvalpsund

De speditører snakker, og røven går. Der er ikke nogen, der har større skyld i, at vi har sådan en rådden branche, end dem.

De har travlt med at pudse glorie (det trænger også) og vaske hænder på hinanden. Det er til at kaste op over!


Torben Østergaard Høgh
Møllebækvej 12, Bjerregrav
9632 Møldrup

Hysterisk? Javel, Niels Chr Larsen.

Du har ret - hvis cabotagekørslen bliver udført, som det var meningen, nemlig for at undgå tomkørsel til gavn for miljøet, og så selvfølgelig, en bedre økonomi, - så ville vi jo slet ikke have denne "hysteriske" cabotagedebat, som du kalder det, da ingen har noget imod den lovlige cabotagekørsel.

Nu er det bare således, at en dansk lastbil med en dansk chauffør, ikke forurener mere end en østlastbil med en østchauffør, og det er selvfølgelig til gavn for økonomien (mest den danske speditørs).

Østchaufføren koster kun ca. 1/3 del af den danske chauffør, derfor henter de store transportører/speditører østbiler/chauffører hertil, så man kan gøre brug af disse til ulovlig planlagt indenrigs-/cabotagekørsel.

At Danske Speditører ikke vil vedgå, at planlagt ulovlig cabotagekøsel finder sted i et meget stort omfang, er jo en anden sag, men når man kører på vejene hver dag er det endog meget tydeligt.

Du kalder cabotagedebatten hysterisk, jeg kalder den meget relevant og nødvendigt af hensyn til danske virksomheders/arbejderes fremtid.


Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:340]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078