DTL: Tallene er langt større
ITD har efter en aktindsigt hos politiet fremlagt en oversigt over antal cabotage-sager og konkluderer, at tallene står i kontrast til, at vognmandsorganisationerne i Norge, Sverige og Danmark i sidste uge skrev til deres respektive regeringer, at der nu er så alvorlige forstyrrelser i markedet, at den såkaldte nødbremse bør aktiveres, dvs. at muligheden for at køre cabotage suspenderes i 6 måneder.
»DTL er ikke enig i ITDs nedtoning af cabotage-problemet med oplysningen om 16 sager i 1. kvartal af 2012. Allerede i 2. kvartal er sagsantallet for ulovlig cabotagekørsel vokset med 133 sager i forbindelse med afsløringen af det hollandske vognmandsfirma Prinsen, som kørte jernbanesveller for Banedanmark, og 6 sager ved en kontrol i Nordjylland. Dermed er tallet for i år allerede oppe på 155 sager – langt flere end sidste år, og vi har i øvrigt stor anledning til at tro, at antallet af sager vil vokse betydeligt i den kommende tid,« siger chefkonsulent og tidligere chef for Rigspolitiets Tungvognssektion, Frank Davidsen, og uddyber:
»Indtil regeringen lancerede sin plan mod social dumping, var der ikke meget fokus på ulovlig cabotagekørsel i politiet. Nu er der afsat penge til indsatsen, hvilket også betyder, at Rigspolitiet har oprettet en "cabotage-gruppe" bestående af 10 mand, som skal arbejde målrettet mod ulovlig cabotagekørsel.«
Personalet er først tilgået enheden 1. maj i år, og DTL formoder, at Rigspolitiet er ved at uddanne personalet. Derfor er DTL overbevist om, at branchen i fremtiden vil få meget mere indsigt i de problemstillinger, der er i forbindelse med cabotagekørsel.
»Der er ingen tvivl om, at sagerne er derude, og at det er et komplekst område for politiet at arbejde med, som under kontrollerne tit må konsultere Trafikstyrelsen, når det gælder fortolkningsspørgsmål. Hvis man ser på den konkrete sag med jernbanesvellerne på et overordnet niveau, er det helt tydeligt imod Transportforordningens hensigt at byde på sådan en transportopgave, når man er udenlandsk vognmandsvirksomhed og ikke ønsker at etablere sig i Danmark,« siger Frank Davidsen.
DTL understreger derfor behovet for en alvorlig tænkepause, hvor man bruger en seks måneders suspension af cabotage-muligheden på at udvikle klare vejledninger til, hvordan cabotage forbliver midlertidig og til at udvikle bedre kontrolforanstaltninger.
En mulighed kunne ifølge DTL være, at de 7 dage, inden for hvilke der højst må udføres 3 cabotage-ture, gøres til en karensperiode, dvs. at man ikke længere skal kunne opnå 7 nye dage, blot ved at smutte en tur over grænsen til Tyskland.
[add:341]