DTL-ros til fagbevægelsen
Formanden for DTLs arbejdsgiverforening Jørgen Egeskov gav i sin beretning på foreningens årlige generalforsamling udtryk for tilfredshed med overenskomstresultatet i 2012.
”Set i lyset af den samlede overenskomstløsning mener jeg derfor, at de indrømmelser, som er givet fra arbejdsgiverside ved overenskomstfornyelsen, er acceptable, og der er overordnet grund til også at rose fagbevægelsen for at komme til forhandlingerne med realistiske forventninger”, lød det fra talerstolen på Hotel Marienlyst i Helsingør
Formanden håbede samtidig, at den samme ansvarlighed vil være til stede ved 3-parts forhandlingerne og ved kommende overenskomstrunder, på såvel egne som på det offentlige område.
Kriseresultat
Jørgen Egeskovs beretning fulgte op på de dystre toner fra DTLs generalforsamling kort forinden ved at slå fast, at overenskomstforhandlingerne i 2012 - ligesom forhandlingerne i 2010 - har stået i krisens tegn.
”Det har været helt afgørende, at transporterhvervet ligesom det øvrige danske erhvervsliv også i den kommende overenskomstperiode får en moderat omkostningsudvikling, så dansk erhvervsliv kan få en bedre konkurrenceevne”, sagde han og gav udtryk for, at der således er opnået et forhandlingsresultat, som man kan være bekendt.
Jørgen Egeskov hilste med tilfredshed, at det nu endelig efter flere års ihærdig indsats fra DTLs side, er lykkes at få nogle stramninger af sanktionsmulighederne i godskørselsloven, og at det nu endelig er lykkes at få myndighederne med på at nedsætte et overenskomstnævn, der kan bistå myndighederne med vurdering af, om godskørselslovens betingelser om overenskomstmæssige vilkår er opfyldt.
”Vi kan ikke forstå den kritik der fra enkelte sider har været af forslaget – for det må vel være rimeligt, at der skal være en vis kontrol af, om lovgivningen bliver overholdt”, sagde arbejdsgiverformanden.
[add:243]