Vognmænd har tilpasset sig igennem krisen
»Jer der sidder her i salen og resten af vores medlemmer er resultatet af, hvad Charles Darwin konkluderede for 150 år siden: Survival of the fittest.«
Sådan indledte DTL’s formand, Jørgen Egeskov, sin beretning på lørdagens generalforsamling med en henvisning til, at 2011 blev endnu et hårdt år for branchen.
Det er bl.a. de stigende brændstofpriser og liberaliseringen af den internationale transport, der tegner det dystre billede.
»DTL kan med statistikken i hånden konstatere, at Danmark ikke længere har nogen nævneværdig markedsandel for international transport. Kun 4 % af DTL’s medlemmer kører udelukkende internationalt, mens 9 ud af 10 kører 90 % eller mere af sin transport i Danmark. Den internationale kørsel er tabt. Og den er måske tabt for altid,« sagde Jørgen Egeskov.
»Det skyldes, at international transport er fuldstændig liberaliseret og derfor kan lavt betalte chauffører fra Syd- og Østeuropa nemt udkonkurrere vores høje lønniveau i Norden. De høje lønninger hænger nøje sammen med vores høje skatter og vores høje leveomkostninger. Løsningen er ikke at reducere lønnen til halv størrelse eller endnu mindre, for det kan ingen chauffør leve af i Danmark, og det kan selv arbejdsgivere som jeg selv se. Løsningen er at sænke skatterne i Danmark og hæve lønnen i det øvrige Europa, så vilkårene bliver ens nok til, at vi kan konkurrere på fair og lige vilkår,« sagde formanden.
Flere forventer bedre tider
Trods det lidt dystre tilbageblik, kunne formanden slå et par spæde positive toner an.
»Tallene viser, at mange stadig har formået at få sorte tal på bundlinjen. Og der er vækst i virksomhederne. Det er intet mindre end imponerende. Tallene viser også, at mange af jer forventer bedre tider forude. Nuvel, det forventede I også sidste år, og virkeligheden overhalede desværre jeres spådom på negativ vis. Men det siger noget om jeres ukuelighed og optimisme. Den indstilling skal I være stolte af, og jeg er sikker på, at det er en af hemmelighederne bag, at I er her endnu,« sagde DTL-formanden.
[add:237]