23948sdkhjf

Et hårdt år med mange små sejre

»Vi har i dag en situation, hvor billige udenlandske chauffører fragter gods rundt i Danmark som aldrig før. En bulgarsk chauffør kører for eksempel på lønninger helt ned til 10 pct. af den danske. Polske chauffører kører for ca. halv dansk løn. Det frister selvfølgelig transportkøberne over evne. To lastbiler på samme vej med chauffører med meget forskellig løn året rundt er unfair konkurrence. Den unfair konkurrence skal transportorganisationerne selvfølgelig bekæmpe med alle lovlige midler,« sagde Erik Østergaard i sin beretning på lørdagens generalforsamling i DTL.

DTL’s administrerende direktør gjorde i sin tale status over de stigende problemer med cabotage, som DTLs medlemmer oplever.

»Cabotage er et kæmpe problem. Og tallene taler deres tydelige sprog. Derfor har transportorganisationerne fra Danmark, Sverige, Norge og Finland taget det drastiske skridt at bede landenes transportministre om at trække i den nødbremse, som EU-lovgiverne indbyggede i tilfælde af ”alvorlige forstyrrelser på markedet”. Den nødbremse betyder suspension af cabotage i en kortere periode.«

»Nu har 21.000 vognmænd i Skandinavien råbt så højt vi kan. Nu er det op til politikerne, om de ønsker at høre os. Vi har brug for en ”time out” til at justere reglerne, så vi igen opnår fair konkurrence. Og vi har brug for, at EU skrinlægger planerne om yderligere liberalisering allerede om to år,« sagde Erik Østergaard.


DTL er blevet hørt

2011 har været et godt år målt på indflydelse, for DTL er blevet hørt, mente Erik Østergaard og opridsede en liste med sejre, der bl.a. tæller:

- Kursuskravet for at blive vognmand blev opretholdt,

- 6 ugers selvvalgt uddannelse for ledige der fx ønsker at blive chauffører eller få et bevis til farligt gods blev genindført,

- tværfaglige multikontroller med politiet, skat og Trafikstyrelsen blev indledt,

- godskørselslov med bestemmelser om tilbageholdelser og overenskomstnævn dorventes snart vedtaget,

- øget vægt- og akseltryk blev indført, forsøget med modulvogntog forlænget

- reglerne om betaling til genbrugspladser blev ændret,

- rygeloven tillod chaufførerne og selvkørende vognmænd at ryge i egen bil,

- betalingsringen forsvandt,

- De to kombiterminaler i Høje Taastrup og Taulov blev opgraderet.

»Det har været endnu et hårdt år for jer vognmænd – og det er stadig barske vilkår – men jeg håber, at I hver især har mærket en lille håndsrækning i en eller flere af resultaterne,« sagde Erik Østergaard.

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047