23948sdkhjf

DEBAT: Stormøde og såkaldte kolleger

Jeg kan godt li’, at man vil holde et stormøde, men de såkaldte cabotageregler er aldrig blevet overholdt, og det sørgelige ved det er, at mange af dem, der overskrider cabotagereglerne, er alle små vognmænds kolleger, eller hvad man vil kalde dem.

Jeg kan personlig ikke se noget kollegialt ved dem, eftersom mange - eller skal vi sige hovedparten - udflager netop for at man kan spare løn på uorganiseret arbejdskraft samtidig med, at man kører cabotage i stor stil.

Men jeg tror på, at hvis man vil noget af den ulovlige cabotagekørsel til livs, skulle man fra Færdselsstyrelsens side lave godskørselstilladelsen om sådan, at tilladelsen følger bilens nummerplade. Så lige så snart man udflager en eller flere af sine lastbiler, skal tilladelsen indleveres.

Den dag man så ikke syntes, det er interessant mere at have sine biler på hvide plader, skal man bag i køen for at få en tilladelse, eftersom der kun skal være de antal tilladelser, der skal til for at dække den danske transportsektor.

Det kunne jo være, at det ikke altid vil være attraktivt at underbyde sine danske kolleger, og det kan jo også være, at man inden for EU’s side vil lave cabotagereglerne om, så man skal returnere til hjemlandet i stedet for at køre ned over grænsen for at købe ind til weekenden.

Men som det kører nu, er cabotagereglerne kun en beskyttelse for alle de store vognmænd som hverken overholder cabotagereglerne eller overenskomsten.

Jeg har i mange år, både som formand for Eksportchaufførernes Landsklub og nu som formand for godsklubben under 3F i Aarhus, ikke kunnet få øje på, at det er blevet bedre, tværtimod.

Jeg ved godt, at vi har givet politikerne skylden for mange af de ting, der sker, og det har de også. Men vi skal nok også lige se i egne rækker, igen på vores såkaldte kolleger, og som jeg har sagt i meget mere kontrol.

Bjarne Märcher
Formand for godsklubben under 3F.
Vestergårdsvej 23
8260 Viby J

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072