DEBAT: Danmark bliver europamester
Kunne det være ønsket til Morten Olsen og fodboldlandsholdet her til sommer? Eller skal vi bare sige: Nej, slaget om Europa er tabt?
Det samme spørgsmål burde vi i nok stille til os selv i den danske vognmandsbranche. I DI Transport tror vi ikke på at give op. Det ville også være torskedumt, når sandheden er, at vi har en transportbranche, der har kastet sig ind i den europæiske kamp. Vi eksporterer stadigvæk for to-cifrede mia. beløb hvert år.
Når der kører flere danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader over den danske grænse, er det ikke et spørgsmål om negativ udflagning på flugt fra den danske godskørselslov.
Det handler om, at vi har en international branche, der ikke kun vil være Danmarksmestre, men også Europamestre. En af Europas største transportvirksomheder er faktisk dansk ejet. Placeringsmæssigt svarer det lidt til, hvis FC København var lige så gode som Real Madrid. Det burde vi være stolte af.
Den danske vognmand er heller ikke på vej til at lide samme skæbne som den danske typograf. Danske transportvirksomheder dominerer faktisk fortsat hjemmemarkedet i stort stil. Dansk ejede lastbilers kørsel over den danske grænse stiger. Men er det ikke bedre end hvis vi tabte til tysk ejede virksomheder?
Cabotagekørsel er mindre end 4 % af markedet og er ikke det største problem for branchen. Det er 100 % lovlig udnyttelse af lastbilerne, og der er ingen rød knap, der på magisk vis kan trylle det væk.
Vi har de EU-regler, der nu engang gælder i hele EU. Det må vi forholde os til, i stedet for at gå og bilde hinanden ind, at vi kan lukke alle andre ude.
Vi kan ikke lukke grænserne, lade landsholdet blive hjemme og spille om danmarksmesterskabet, når alle andre spiller om europamesterskabet.
Rune Noack
Chefkonsulent, DI Transport
[add:338]