23948sdkhjf

Speditører: Hysterisk cabotage-debat

»Cabotage er en aktivitet, der både ud fra miljømæssige og økonomiske hensyn er positiv. Der er klare regler for udførelse af cabotage, og de bliver naturligvis overholdt af seriøse og lovlydige aktører i branchen.«

Det sagde den afgående formand for Danske Speditører, Niels Chr. Larsen, i sin beretning til branchelandsforeningens generalforsamling i Middelfart den 10. maj. Han fortsatte:

»Ikke desto mindre fremsættes der horrible udokumenterede påstande om ulovligheder; generaliseringer ud fra isolerede tilfælde, og udenlandske vognmænd søges miskrediterede på et niveau, der både er primitivt og uværdigt.«

»Det er naivt at tro, at man kan undgå konkurrence ved at bagtale sine konkurrenter. International konkurrence har været en udfordring for dansk industri og handel i årtier – ja århundreder - og er man effektiv og professionel, klarer man sig.«

»Cabotage er et element i dét indre marked, som det danske EU – formandskab har fremhævet som det vigtigste tema i EU samarbejdet. Og cabotagen vil ifølge EU's hvidbog om transport blive fremmet og i 2014 efter planen givet helt fri. Det er den situation vi skal indstille os på – og det er da også sådan, at den professionelle og internationalt orienterede del af vognmandsbranchen ser det,« sagde Niels Chr. Larsen.

Besynderligt OK-forslag

En anden ”besynderlighed” er ifølge speditørerne det nye forslag om at styrke bestemmelserne i godskørselsloven gennem nedsættelse af et overenskomstnævn, der skal kontrollere, at vognmænd uden for arbejdsgiverorganisationer overholder overenskomster.

»Når man i sin tid indførte overenskomstkravet i loven, var det af arbejdsmiljømæssige og trafiksikkerhedshensyn. Disse forhold er siden reguleret gennem EU-forordninger, og bestemmelserne i loven – som er fra 1973 – er således overflødige og burde derfor fjernes. At indføre en kontrolbestemmelse som den, man nu arbejder med, kan ikke være relevant i en moderne og dynamisk økonomi og min forventning er da også, at organisationer, der normalt er fortalere for liberale forhold for erhvervslivet, vil tage afstand fra dette forslag. Det er åbenbart nødvendigt at minde visse politikere og organisationsfolk om, at vi er med i et indre marked med stor geografisk udstrækning og 500 mio indbyggere, og at vi i øvrigt lever i en globaliseret verden. Det er muligheder, vi skal se – ikke begrænsninger,« sagde Niels Chr. Larsen.

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.524