23948sdkhjf

DEBAT: Godstog eller moduler

Anne E. Jensen har åbenbart ikke forstået, at der er en generel modstand imod modulvogntog, og er man generelt imod, kan man selvfølgelig ikke støtte en grænseoverskridende kørsel.

Over grænserne kører også godstog, trukket af store elektriske lokomotiver, der ikke forurener og fylder langs vejene i hverken Danmark eller Tyskland.

De kan køre over grænsen uden omlæsning eller andre fiksfakserier for at omgå landenes fælles regler og love.


Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk

Anne E. Jensen, det er ikke alene venstrefløjen i EU, der er imod modulvogntog. Jeg vil mene, tog og skib ser faren i at miste gods.

Modulvogntog er kommet for at blive - nu er det op til politikerne at undgå den store konkurrenceforvridning. Man kunne f.eks. hæve

olieprisen i EU med 5 kr. ,ingen adm. omk.

Jeg ved, at Dansk Supermarked arbejder på at få modulvogntog til deres centrallager i Holme, det er da godt, de også tænker på miljø og sikkerhed på vejen, og så har modulvogntog også en sidegevinst: Palleprisen til Sjælland vil kunne nedsættes med eks. 30% (det vil aktionærerne blive glade ved, de tænker på miljøet og får større udbytte).

Når vi får modulvogntog i EU, bliver Hamborg så Danmarks største containerhavn? Vil det koste arbejdspladser på Århus Havn? Hvor mange danske chauffører vil blive fyret? Da lønningen på en udenlandsk bil er billigere end en dansk, vil transporten blive udenlandsk.

Et eksempel: Hvis det i dag koster 3000 kr. at få 2 stk 20 fod containere fra Hamborg-Århus er det 1500 kr. pr. stk.

Modulvogntog i morgen: 3300 kr. for 3 stk 20 fod containere fra Hamborg-Århus - 1100 kr. pr. stk.

Hvis prisen er 1100 kr. med bil, kan skib og tog ikke konkurrere.

Hvis der i dag er 50 biler mellem Hamborg og Danmark, og de bliver modulvogntog, vil de kunne transportere ekstra pr.år 50x200=10.000 20 fods containere. De 10.000 stk. vil skib, tog og Århus Havn miste i omsætning?

Miljøet er muligvis den store vinder med modulvogntog, det påstår de, der vil tjene penge på det, i hvert tilfælde.

Jeg håber, jeg kan få sat de rigtige tal på de eksempler, jeg har vist, så vi kan finde ud af, hvad vi vil bruge modulvogntog til, så alle får gavn af det.


John Nielsen
Hørretvej 177
8320 Mårslet

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093