23948sdkhjf

DTL: Slaget er tabt i Europa

DT'Ls årlige konjunkturundersøgelse afslører i år, at dansk transporterhverv reelt er ude af det internationale transportmarked. 9 ud af 10 adspurgte transportvirksomheder blandt DTL's 2450 medlemmer udfører således alene national kørsel i Danmark uden at overskride landegrænsen.

Kun 4 procent af de 605 virksomheder, der har svaret på undersøgelsen, udfører mere end 20 procent af deres kørsel på det internationale marked og har dermed grænseoverskridende transporter.

Udviklingen genfindes også i Danmarks Statistiks tal for eksportkørslen med danske lastbiler, der er faldet 12 mia. tonkm i 2005 til kun 4 mia. tonkm i 2012. Det vil sige, at hele to tredjedele af eksportkørslen med danske lastbiler og chauffører er væk.

DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, konstaterer, at dansk transporterhverv dermed ikke længere spiller den store rolle på det internationale transportmarked.

”Det har længe været kendt, at flere og flere udenlandsk indregistrerede lastbiler har krydset den danske landegrænse. Udenlandske transportfirmaer – eller danske transportfirmaer med datterselskaber i udlandet – har sat sig godt og grundigt på den internationale transport. Det må vi blot tage til efterretning, da omkostningerne hos vognmænd i andre europæiske lande ofte er langt under de danske vognmænds.”

National kørsel sårbar

Samtidig peger DTL-direktøren imidlertid på, at det tilbageværende danske transporterhverv, der udfører den nationale kørsel, er meget sårbar over for de udenlandske lastbiler, der måtte snyde på vægtskålen og udføre indenrigskørsel i Danmark i større omfang end tilladt efter de såkaldte cabotageregler.

”Vores transportører står i en situation, hvor risikoen for, om de afskæres adgang på det danske transportmarked i større eller mindre omfang, beror på, om der er tilstrækkelig kontrol med udenlandske lastbilers cabotagekørsel her i landet.”

Erik Østergaard opfordrer til, at der fra politisk hold bruges kræfter på at bevare dansk transporterhverv og danske arbejdspladser.

”Transporterhvervet er lige så truet som for eksempel byggeriet. Udenlandske transportører, der mobilt opererer inden for landets grænser, er som udgangspunkt ikke til gavn for dansk økonomi. Selv brændstoffet har de i stort omfang med hjemmefra. Det er nu, at slaget skal slås på kontrolområdet, før det er for sent,” siger han.

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078