DEBAT: For meget lagerarbejde til chauffører
Det lyder som en rigtig vurdering, at produktiviteten er faldet med 30 % over de sidste mange år. Der er 2 grunde til dette, den ene er trafikken og tætheden af denne, det er der ikke så meget at gøre ved.
Den anden grund er dog branchens egen skyld, da mange transportkøbere i dag har fået indføjet, at chaufføren nu skal udføre lagerarbejde i begge ender af transporten. På en normal levering til butikker kan det give op til 3-4 timers arbejde, som ikke er direkte kørselsrelateret, men derimod optimering af medarbejdere ved transportkøberen.
Hvis man nu lod disse opgaver ligge hos kunden, kunne effektiviteten højnes. Flere transporter på danske hænder, flere job i virksomhederne, måske ca. 5000 på landsplan.
Bjarne Lind
de Lichtenbergsvej 33
8500 Grenaa
Ævl, ævl, ævl - og tomme ord!
Prøv da at fatte det. Uanset hvor mange udvalg og kommissioner der bliver nedsat, er det danske transporterhverv en synkende skude.
"Hvad er så hovedproblemet for det danske transporterhverv"?
Man fatter næsten ikke nogen kan spørge så dumt. Organisationerne og politikerne, som for længe siden skulle have kæmpet en kamp for faget, er jo netop i deres tid sikret en redningsbåd til at overleve i, mens tusinder af hårdt arbejdende vognmænd og chauffører må se i øjnene, at den sidste redningsbåd pudsigt nok er optaget af de selv samme folk, som fyldte dem med tomme ord og hensigtserklæringer.
Det er så bare ærgeligt, at de, der er tilbage, må gå ned med skibet - præcis som med Titanic, der ikke kunne synke, men gjorde det alligevel.
Der er ikke engang panik før lukketid, men en ufattelig flegmatisk indstilling til at skulle se døden for faget i øjnene!
Jan Krusaa
Henrik Hertz Vej 40
5230 Odense M
[add:38]