23948sdkhjf

DTL: Kun toppen af isbjerget

»For DTL er der ingen tvivl om, at den ulovlige cabotagekørsel i Danmark er mere omfattende end nogen myndigheder hidtil har erkendt.«

Sådan siger DTL’s adm. direktør i en kommentar til afsløringerne på lastbilmagasinet.dk i går, hvor en sag om et hollandsk firmas angiveligt ulovlige brug af udenlandske køretøjer og chauffører ved svelletransporter for BaneDanmark oprulles for åbent tæppe og samtidig viser, at offentlige interesser er indblandet.

DTL-direktøren mener, at problemerne opstår, fordi transporterhvervet selv er en væsentlig køber af transportydelser, og at en entreprise, der foregår over flere led bringer den oprindelige ordregiver længere væk fra det egentlige transportforløb.

»Det er helt åbenbart, at der ikke er det nødvendige incitament for ordregiveren at sikre sig, at selve transporten foregår efter reglerne, og BaneDanmarks udtrykte usikkerhed i forhold til cabotagereglerne viser også, at der er en betydelig gråzone, som afskærer danske vognmandsvirksomheder fra at komme ind på markedet,« siger han.


Ros til politiet

Erik Østergaard er tilfreds med politiets hurtige indgriben, da anmeldelsen forelå fra 3F, og ser dette som et resultat af, at regeringen har prioriteret kampen mod ulovlig cabotage højt og afsat midler til politiets arbejde. Men der er langt igen, og hvis det står til DTL, kræver det en endnu større indsats her og nu for, at dansk transporterhverv ikke skal lide skade i længden på grund af ulovligheder.

»Når selv en statsejet virksomhed kan vikle sig ind i tilsyneladende ulovlige transporter, er der ingen tvivl om, at der må findes et betragteligt antal daglige transporter, hvor udenlandske lastbiler anvendes i strid med reglerne. Vi har kun set toppen af isbjerget.«

DTL vil bruge sagen til at skaffe endnu mere politisk bevågenhed omkring de ulovlige cabotagekørsler, der gør transporterhvervet til at sårbart erhverv i den internationale konkurrence.

»Vi afventer resultaterne af efterforskningen i denne sag og forventer også, at både minister og Folketinget følger forløbet. Men det kunne allerede nu være interessant at få belyst, om BaneDanmark som lovet tilbage i 2008 har haft en dialog med myndighederne inden transporterne,« siger Erik Østergaard.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063