23948sdkhjf

Vejtransport vil have vækst og lige konkurrencevilkår

Vejtransportens internationale organisation IRU går nu også til kamp for lige vilkår og lige konkurrence – ellers giver liberalisering ikke mening. Det fastslår organisationen på sin generalforsamling i Genève i disse dage.

»Vejtransporten i Europa er ganske entydig i sin udmelding: Ingen liberalisering uden en samtidig harmonisering af vilkårene,« siger adm. direktør for Nordic Logistics Association, Søren Hyldstrup Larsen, der har deltaget i møderne på vegne af de nordiske transportorganisationer.

»Samtidig fremfører aktørerne i IRU en lang række områder, hvor medlemsstaterne kan gøre en indsats for at gøre vejtransport mere effektiv, mere bæredygtig og mere sikker og dermed sikre, at en vognmand kan overleve som vognmand.«

Søren H. Larsen mener, at dette er helt på linje med de holdninger, man sammen arbejder for i Nordic Logistics Association – og han hilser det velkomment, at også de andre organisationer i IRU støtter dette synspunkt.

Den vedtagne resolution efterlyser særligt en mere realistisk tilgang til skatter og afgifter, et mere sikkert miljø for langsigtede investeringer i f.eks. grøn teknologi i virksomhederne og en strategi for forskning og innovation også for vejtransport. Det skal samtidig sikre, at også vejtransport får adgang til diverse fonde og midler til investeringer i udstyr og systemer.


Cabotage ikke fremtiden

NLA-direktøren finder det nødvendigt at fjerne enhver form for forvridning af konkurrencen, uanset om det er mellem eller inden for de enkelte transportformer:

»Der er andre og bedre måder at opnå et bedre, mere sikkert og mere bæredygtigt transporterhverv end blot hovedløs liberalisering. Skatter og afgifter samt teknik og innovation kan bruges til at fremme grønne løsninger og kapacitetsudnyttelsen. Dagens resolution gør da også op med opfattelsen af cabotagekørsel som den eneste fremtid for vejtransport,« siger han.

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14