Elektroniske fragtbreve øger effektiviteten
Elektroniske fragtbreve – såkaldte e-CMR – er snart en realitet i syv europæiske lande. Det sker, når et tillæg til CMR-konventionen træder i kraft til juni i år.
»Det går den elektroniske vej, så vi er glade for muligheden. Samtidig ønsker vi mest mulig fleksibilitet for vognmanden, så det er godt, at muligheden for papir-afleveringer er bevaret,« siger chefkonsulent Birthe Boisen fra ITD.
CMR-fragtbreve kan bruges ved transporter, hvor gods bliver hentet i et land og afleveret i et andet. Papirerne indeholder oplysninger som godsets arts og mængde, lastbilens nummerplader, navn på vognmanden og så videre.
Birthe Boisen fortæller, at ITD har haft et godt samarbejde med DTL om sagen via den internationale transportorganisation IRU.
Syv lande klar
IRU forventer, at de elektroniske fragtbreve vil reducere antallet af menneskelige fejl og gøre vejtransporten mere effektiv. Indtil videre er det dog kun syv europæiske lande, som er klar. IRU opfordrer derfor alle underskrivere af CMR-konventionen til at få ratificeret tillægget.
»Det støtter vi klart op om. Vi har bedt Trafikstyrelsen om det for lang tid siden, men det er desværre ikke sket endnu. Forhåbentlig kommer det snart på plads,« lyder det fra Birthe Boisen.
IRU kritiserer i øvrigt, at nogle lande vil kræve en papirkopi oven i et e-CMR. Det vil ifølge IRU fuldstændig ødelægge formålet med tiltaget. Samtidig ønsker IRU fælles tekniske standarder om elektroniske signaturer for at få fuldt udbytte af de elektroniske fragtbreve.
De syv lande, som er klar til e-CMR, er Bulgarien, Holland, Letland, Litauen, Schweiz, Spanien og Tjekkiet.
[add:329]