Stabil grænsetrafik
ITD’s grænsetælling for første kvartal 2012 viser, at trafikken ligger på niveau med samme kvartal sidste år. 4.553 lastbiler kørte i gennemsnit ind i Danmark hvert døgn i årets første kvartal.
Dermed er lastbiltrafikken stadig på et forholdsvist højt niveau trods gældskrise og økonomiske udfordringer, og antallet af køretøjer underbygger opfattelsen af et begyndende opsving.
I første kvartal 2011 krydsede 4.560 lastbiler grænsen, mens tallet i kriseåret 2009 var nede på 4.288.
»Heldigvis har vi set niveauet holde sig rimeligt stabilt de seneste to år. Umiddelbart er der ingen tegn på en ny krise. Spørgsmålet er nu, om vi igen kan nærme os rekordåret 2008, hvor over 5.000 lastbiler kørte ind i Danmark hvert døgn,« siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
Danske nummerplader
Andelen af lastbiler med danske nummerplader har været stigende siden 2010. 24,7 procent af de lastbiler, som rullede over grænserne i første kvartal af 2012, havde danske nummerplader. Tallet var 21,4 procent i første kvartal 2010.
Ifølge ITD’s tællinger er de østeuropæiske lastbiler ikke i fremgang på de danske veje - tværtimod. 20 procent af lastbilerne havde østeuropæiske nummerplader i første kvartal af 2012. I sidste kvartal af 2011 var andelen 22,2 procent.
»Overordnet har der siden finanskrisen været en tendens til, at de danske bilers andel har været svagt stigende. Men der er desværre intet, der tyder på, at det er et udtryk for, at de danske bilers konkurrenceevne er i bedring. Forklaringen skal nok nærmere søges i de udenlandske lastbilers forringede muligheder for at få returgods ved kørsel ind i Danmark,« siger Poul Bruun.
ITD’s grænsetælling registrerer trafikken af lastbiler ind i landet over den sønderjyske grænse, over Øresund og Femern samt Kattegat.
[add:340]