23948sdkhjf

DI: DK skal være bedst i Europa

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har i går igen foreslået oprettelsen af et vejtransportudvalg, der skal se på årsagerne til produktivitetstab i vejtransportbranchen og komme med konkrete forslag til lovændringer, der kan rette op på situationen.

»Det kan være en god idé med et sådan udvalg, der kan se på årsager og komme med konkrete forslag til forbedringer af produktiviteten. I DI har vi længe haft stor fokus på, at Danmark skal være det bedste sted i Europa at drive transportvirksomhed, så derfor deltager vi selvfølgelig også gerne til et sådan arbejde,« siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.

Nye tal fra DI understøtter behovet

Vejtransporten faldt, som følge af finanskrisen, markant fra 2008 til 2009 og især eksporten til Tyskland og Sverige oplevede et dramatisk fald i denne periode. Specielt eksporten til Tyskland har i de efterfølgende år genvundet en del af det tabte, mens det går noget mere trægt med eksporten til Sverige.

»Det er især på eksporten, at den danske vejtransport har tabt markedsandele, mens det ser bedre ud på det hjemmelige markedet. Derfor er det afgørende, at arbejdet ikke indskrænker sig til kun at se på danske regler, ligesom danske transportvirksomheder ikke bliver vindere i den internationale konkurrence ved at bygge mure og tro man kan holde udenlandske lastbiler ude af Danmark,« siger Rune Noack og peger i stedet på danske styrkepositioner inden for logistik, teknologi og uddannelse som indsatsområder.

»Dansk vejtransport er en vækstdriver for resten af industrien, ligesom transportsektoren selvfølgelig er afhængig af vækst i industrien, så der er noget at køre med. Derfor er det afgørende, at vejtransporten leverer ydelser med en merværdi og knytter sig tættere sammen med dens kunder i industrien som logistikpartnere. Danske transportvirksomheder skal med andre ord ikke være til at komme uden om,«” siger Rune Noack

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062