23948sdkhjf
Annonce

FDL: For mange smuthuller i godsloven

»Når vi taler om tredjelandskørsel i Danmark i forbindelse med kombinations-transport, er der i høj grad behov for en tilpasning af de danske kontrol-regler,« siger Jens Groot, kontorleder i organisationen Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL).

Jens Groot siger videre, at den grønne tilladelse skal væk, så der tilbage kun er fællesskabs-tilladelsen. Det kan godt være, nogle mener, det er uden betydning, men hvis ikke vi får tilpasset det danske tilladelses-system, ender det i det rene ragnarok, siger Jens Groot til FDL-Nyt.

Tilladelserne skal fremover gælde i 10 år frem for 5 år, som det er i dag, og i den forbindelse peger FDL på, at det derfor er nødvendigt at skærpe kontrollen undervejs.

»Det er en sund jysk evne at blive mistænksom når formuleringerne er for kringlede, og i FDL har vi aldrig lagt skjul på vores velbegrundede mistænksomhed. Her tænker jeg på en meget vigtig passus i § 16, som skal rettes i den ny godslov, for ellers tager speditørerne igen røven på os og ikke mindst på de stakler, speditørerne har hyret til at udføre den ulovlige cabotage-kørsel. Det skal være hele vogntoget, der kan tilbageholdes, altså ikke kun motorkøretøjet, men det er o.k., at det er muligt for transportkøberen, altså ham, der ejer godset, for egen regning at få det pågældende gods udleveret. Men det er uhyrligt, vi ikke har de samme skrappe regler, som man har i flere andre EU-lande. Der er for mange smuthuller for at omgå loven. Det er typisk dansk, og FDL har ved flere lejligheder protesteret klart mod den manglende konsekvens, men hidtil har vi talt for døve ører hos Trafikstyrelsen, hvor man åbenbart mener at være klogere end os, der dagligt arbejder med problemerne,« siger Jens Groot.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.073