23948sdkhjf

Vognmænd stod sammen på DTC

Knap 100 vognmænd var lørdag eftermiddag samlet til det åbne møde, som Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) på opfordring havde inviteret til. Mødet, der fandt sted på DTC ved Vejle, drejede sig primært om cabotage-problemer, løndumping og den konkurrence, som danske vognmænd med dansk-registrerede biler i stærkt stigende omfang udsættes for af billigere udlændinge, som hyres af de store speditører og kørsels-rekvirenter.

FDL beretter fra mødet, at der efter en lidt træg start for alvor kom gang i debatten, og der var stor enighed om, at tiden er inde til at politikerne gør noget seriøst for at stoppe den sociale dumping. Blandt deltagerne var Jørgen Aarestrup Jensen fra 3F's hovedbestyrelse, og han gav sit besyv med i debatten. Der blev nedsat et udvalg, som skal arbejde videre med tingene, og mødet resulterede i en resolution med opfordring til de danske politikere og myndigheder om at vise mod og handlekraft.

»Jeg synes, det var et godt møde, selvom vi naturligvis ikke alle kan være 100 procent enige,« fastslog FDL's formand, Christian Jensen.

Står sammen mod mafiaen

»Alene det pæne fremmøde indikerer jo, at der er behov for at stå sammen mod den cabotage-mafia, som alt for længe har haft frit spil. For at imødegå eventuelle kritikeres spekulationer om hensigten med det her, vil jeg meget stærkt understrege, at vi i FDL udelukkende ønsker forbedringer ad forhandlingens vej, og at vi på ingen måde vil deltage i noget, der bare ligner trusler om aktioner og lignende,« siger Christian Jensen.

Det første udvalgs-møde finder sted lørdag den 28. april hos FDL på DTC.

»Jeg synes, det var positivt, at der var klar opbakning til forhandlingens linie, og der var enighed om, at det på sigt ville være godt, hvis vi kan stable et nyt stormøde på benene. Men nu skal udvalget lige have lov til at komme i gang, og så må vi se, hvad fremtiden bringer,« siger Christian Jensen til FDL-Nyt.

Resolutionen

Mødet mundede ud i følgende resolution:


»Forsamlingen opfordrer politimyndighederne, Trafikstyrelsen, Justitsministeren og medlemmerne af Folketingets Retsudvalg til omgående at iværksætte tiltag, som vil medføre en markant skærpelse af kontrollen med især den ulovlige cabotage-kørsel, som er godt på vej til at smadre en stor del af den danske vognmands-branche, som i stigende grad mister kørsel til billigere, ofte ulovligt kørende, udlændinge.

Vi har intet mod fair konkurrence, men tager skarp afstand fra de metoder, som dele af kørsels-rekvirenterne og speditørerne anvender ved brug af udlændinge, som kører til dumping-priser, og som – med speditørernes viden og medvirken – i klart stigende omfang kører ulovlig cabotage-kørsel. Forsamlingen vender sig klart mod denne usmagelige form for social dumping, og opfordrer myndigheder og politikere til for en gangs skyld at lytte til ”manden på gulvet”, som virkeligt kender til problemerne.

Med mindre kontrollen virkeligt skærpes, og også omfatter de store, vil de mange millioner kroner, der er bevilget til at finde ud af, hvordan man bedst bekæmper ulovlighederne og social dumpning, ikke have nogen som helst effekt. Forsamlingen opfordrer ligeledes politikerne til at forhøje bødestraffene ganske betydeligt og få indført et ufravigeligt krav om, at hvis en udenlandsk chauffør ikke på stedet kan betale et bødeforlæg, skal hele vogntoget, og altså også traileren, ”lægges dødt”, indtil hele bøden er betalt. Det er jo den eneste måde hvorpå ulovlighederne får konsekvens for speditøren/ kørselsrekvirenten. Vi opfordrer desuden politikerne til at indse, at det er en hastesag at gøre noget seriøst ved problemerne. Snak og gyldne løfter kan ikke redde resten af det danske vognmands-erhverv.«

[add:237]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081