DTL glad for nyt nævn
Ved at styrke kontrollen og håndhævelsen med overholdelse af løn- og arbejdsvilkår for chauffører og oprettelsen af et overenskomstnævn, så har transportministeren lyttet til hovedparten af transportbranchen. Forslaget støttes således af DI, Dansk Erhverv, ATL, DTLs Arbejdsgiverforening og 3F.
»ITD er som eneste organisation desværre modstander af denne del af lovforslaget,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Flere af de borgerlige politikere stillede under førstebehandlingen af bus- og godskørselsloven i Folketinget i går torsdag den 4. april spørgsmålstegn ved, om forslaget om styrkelse af kontrollen af løn- og arbejdsvilkårene kunne være på kant med reglerne om foreningsfrihed.
Intet nyt i det
»Det er det ikke, for det står forsat en virksomhed helt frit for, om den vil organisere sig eller ej. Men uanset om en virksomhed er organiseret eller ej, så skal den allerede i dag følge bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster på gods- og busområdet. Det er der intet nyt i, og formålet har hele tiden været at bidrage til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og undgå konkurrenceforvridninger samt – for så vidt angår reglerne om arbejdstid og lignede vilkår fastsat i kollektive overenskomster – at fremme trafiksikkerheden jf. bemærkningerne til denne bestemmelse. Problemet i dag er, at der i bus- eller godskørselsloven ikke er hjemmel til, at virksomhederne over for Trafikstyrelsen skal dokumentere, at de følger de gældende bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i overenskomsterne. Og det bliver der nu taget hånd om,« siger Erik Østergaard.
Styrkelsen af kontrollen og håndhævelsen vil blive udmøntet i et krav om, at en vognmandsvirksomhed, som ikke har indgået overenskomst, efter påbud fra Trafikstyrelsen skal indsende dokumentation for, at den følger gældende løn- og arbejdsvilkår. Der indføres også en sanktion i form af ugentlige tvangsbøder i tilfælde af manglende indsendelse.
Ministerens afgørelse
Desuden foreslås det, at transportministeren hører et overenskomstnævn i de sager, hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt.
Det er transportministeren, der træffer afgørelsen om, hvorvidt løn- og arbejdsvilkår i overenskomsten er overtrådt. I den forbindelse bliver der oprettet et overenskomstnævn bestående af arbejdsmarkedets parter med en landsdommer som formand. Nævnets opgave er alene, som ejer af overenskomsterne, at komme med udtalelse om, hvorvidt overenskomsten er fulgt.
[add:237]