23948sdkhjf

ITD advarer mod nyt overenskomstnævn

Folketinget førstebehandlede i går en række ændringsforslag til godskørselsloven, og et af dem er at etablere et overenskomstnævn, der skal sikre endnu strammere undtagelser fra den danske arbejdsmarkedsmodel, end dem som hidtil har været anvendt på godskørselsområdet.

Siden 1973 har det været indføjet i lovgivningen, at danske vognmænd ikke må lave egne lønaftaler med deres chauffører. Det betyder, at vognmændene for at få en kørselstilladelse skal aflønne chaufførerne efter et kompliceret takstsystem, som forhandles på plads af områdets arbejdsgiverforeninger og fagforeninger.

"Domstol med fire anklagere"

I

følge det nye lovforslag skal der nu nedsættes et nævn, bestående af fire repræsentanter fra netop disse organisationer samt en landsretsdommer. Nævnet skal behandle sager, hvor vognmænd uden for organisationerne anklages for at have forbrudt sig mod organisationernes takstsystemer.

På baggrund af indkaldte løn- og ansættelsespapirer skal nævnet lave en udtalelse til Trafikstyrelsen, som så afgør, om vognmanden skal have bøder, advarsler eller helt have frataget sine vognmandstilladelser for eventuelle fravigelser af løntaksterne.

Ifølge ITD’s vurdering vil det alene være overenskomstnævnets udtalelser, der vil blive lagt til grund for Trafikstyrelsens sanktioner, da styrelsen ikke selv har ressourcer til at bedømme sagerne. Trafikstyrelsen har i bemærkningerne til lovforslaget skrevet, at ”overenskomstnævnets udtalelser kan være af væsentlig betydning for den enkelte vognmandsvirksomhed”.

»Nævnet vil reelt komme til at fungere som en domstol med fire anklagere, men uden forsvarere,« siger chefkonsulent i ITD Birthe Boisen.

Kun fokus på uorganiserede vognmænd

For organiserede vognmænd i de etablerede arbejdsgiverforeninger gælder arbejdsmarkedets parters egne tilsyn. Det er således udelukkende vognmænd, der ikke er organiseret, der kan få indkaldt løn- og ansættelsespapirer ifølge det aktuelle forslag. Vognmænd, der nægter, risikerer en bøde på mindst 10.000 kroner om ugen.

»Nævnet er en problematisk overbygning på nogle i forvejen problematiske regler. Der lægges op til en form, som er i strid med en række nyere domme og bryder med fundamentale retssikkerhedsprincipper,« mener ITD’s Birthe Boisen.

»Når det kun er vognmænd, som ikke er medlem af en arbejdsgiverforening, der kan miste deres tilladelser, er forslaget i klar modstrid med princippet om lighed for loven. En sådan forskelsbehandling af virksomhederne betyder, at organisering bliver et tilbud, der bliver meget svært at sige nej til,« siger Birthe Boisen.

ITD siger fra

På baggrund af de mange juridiske og retssikkerhedsmæssige problemer opfordrer ITD politikerne til, at overenskomstnævnet og de tvungne takstsystemer bliver skrevet ud af godskørselsloven.

»Vi har løbet politikerne på dørene med vores kritik, men hører gang på gang fra politikerne, at det jo er arbejdsmarkedet parter, der selv vil have godskørselslovens overenskomsttvang og det nye overenskomstnævn. Men det er et ringe argument, for det kan aldrig være politikernes opgave at sikre medlemmer til erhvervets organisationer,« siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

[add:337]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063