ITD om DTL: Rent tudefjæs
Den seneste tids debat mellem transportbranchens organisationer satte også sit præg på både formandens og direktørens beretning på ITD’s generalforsamling i lørdags. Og der kom både opfordringer til samarbejde og knubbede ord mod DTL – og i sidebemærkninger mod såvel FDL som 3F.
»Det organisatoriske billede med både ITD, DTL og DI Transport - samt FDL til at komme med vrede tilråb ude fra sidelinjen - er for bredt til den danske vognmandsbranche. Der er ikke i længden grundlag for så mange forskellige stemmer fra branchen,« sagde ITD’s afgående formand, Mogens Therkelsen, i sin sidste beretning.
»Det er dybt betænkeligt, at DTL ud af rent og skært behov for at gøre opmærksom på sig selv, her på det seneste forfalder til Ekstrabladsniveau og skaber bulder og brag om påståede ulovligheder på landevejene,« sagde han videre med henvisning til nogle artikler i Ekstra Bladet for et par uger siden, hvor DTL ifølge avisen havde beregnet, at 5-6000 job var forsvundet ud af landet som følge af snyderier med især cabotagelovgivningen.
»Det er ærgerligt, at organisationer som DTL og 3F for tiden bruger så meget krudt på smædekampagner, der skal få virkeligheden til at tage sig anderledes ud i branchens, befolkningens og lovgivernes øjne. For fakta er alvorlige nok: Danske vognmænd og chauffører bliver for tiden udkonkurreret af udlændinge – det burde vi være enige om at gøre noget konkret og konstruktivt ved frem for at fylde hinanden og omverdenen med løgn og halve sandheder,« sagde Mogens Therkelsen.
Manipulation
Også ITD’s adm. direktør, Jacob Chr. Nielsen, berørte emnet i sin beretning og var endnu klarere i spyttet i sin vurdering af DTL’s rolle i den seneste debat:
»Når DTL går ud og fortæller Ekstra Bladet, at vi på få år har mistet tusindevis af job i dansk lastbiltransport, er det rigtigt – for tallene har de fra vores beregninger. Men når de siger, at det er snyd, der er årsag til, at jobbene forsvinder, er det simpelthen rent tudefjæs og manipulation,« tordnede Jacob Chr. Nielsen fra talerstolen.
Han pegede i stedet på strukturelle problemer i det danske transporterhverv og lovgivningsmæssige hindringer som årsag til, at jobbene er forsvundet – og klandrede DTL for selv at holde udviklingen tilbage i den danske transportbranche.
Læg følelserne på hylden
»Sandheden er, at de danske job bliver udkonkurreret, fordi de danske vognmænd er bundet op på stive og ufleksible regler, der hører til i en helt anden tid. Og organisationer som DTL er aktivt med til at kæmpe for bevarelsen af disse regler - sandsynligvis fordi de gamle regler binder medlemmerne til de gamle organisationer,« lød det fra Jacob Chr. Nielsen.
Han opfordrede i stedet til samarbejde og henvendte sig direkte til DTL-formand Jørgen Egeskov Jensen, der var til stede på generalforsamlingen, med en opfordring til samarbejde:
»Jeg synes, vi skylder vores medlemsvirksomheder at lægge klynkeriet og følelserne på hylden og gøre forsøget på at få muren til at falde i dansk lastbiltransport – det er trods alt nogle år siden, den faldt i resten af Europa,« sagde ITD-direktøren.
[add:243]