23948sdkhjf

Formand gjorde status på hårdt år

»Når det gælder den markedsmæssige situation for transportbranchen, har turbulens og usikkerhed været nøgleord i det forgangne år. På positivsiden var, at der igen kom gang i udenrigshandlen. Eksporten kom op over 2008 niveau, mens importen stadig haltede en smule efter. Det blev også understreget af ITD’s grænsetællinger. Her kunne vi registrere en lastbiltrafik ind i landet, som lå på niveau med 2006, svarende til godt 4.700 lastbiler ind over de danske grænser i døgnet henover 2011,« sagde ITD’s afgående formand, Mogens Therkelsen, i sin beretning på foreningens generalforsamling i lørdags.

»De positive tendenser til trods, kan jeg vist roligt sige, at 2011 langt fra har været nogen dans på roser i vognmandsbranchen. Stigende brændstofpriser og hård konkurrence har gjort overlevelse til en kamp for de fleste af os. Og effektiviseringer har været en del af dagens orden i virksomhederne frem for langsigtede investeringer og nyudviklinger,« sagde han.

Sig nej til lavpris

Mogens Therkelsen opfordrede vognmænd til at være standhaftige og sige nej til opgaver, hvis tingene ikke hænger sammen.

»I et vanskeligt år har der desværre også været et pres på transportpriserne. Brændstofprisernes himmelflugt har ikke gjort presset mindre, og desværre har alt for mange vognmænd givet efter og har i mange tilfælde betalt penge for at køre rundt med gods. Det er en meget uheldig udvikling, og det kan ikke gentages for tit, at en professionel vognmand skal kunne sige nej til de kørsler, der ikke kan hænge økonomisk sammen. Man hjælper hverken sig selv eller branchen ved at sige ja til dårlige aftaler,« sagde Mogens Therkelsen.

Hårdere konkurrence

Han kom bl.a. også ind på danske vognmænds konkurrencesituation over for udlandet og opfordrede både branchen og politikere til at gøre op med traditionel vanetænkning.

»Vores udgangspunkt er den danske vognmand, men vi ser hans muligheder i en international sammenhæng. Uanset om vognmanden kører nationalt, internationalt eller begge dele, er det i stigende grad EU’s indre marked, der sætter rammerne. Det betyder også, at konkurrencen bliver hårdere og mere international – selv for den nationalt kørende danske vognmand,« sagde Mogens Therkelsen.

»Vi er simpelthen nødt til at forbedre konkurrencevilkårene for den danske vognmand, hvis han også skal være her om fem-ti år. Svaret er ikke at lukke konkurrencen helt ude af det danske marked, men at sikre nogle rammevilkår for de danske virksomheder, som understøtter dem i stedet for at hæmme dem i konkurrencen,« sagde den afgående formand.

Drop særreglerne

»I ITD lever vi ikke i en dansk osteklokke; vi har fortsat blik for den internationale udvikling og ser det som vores allervigtigste rolle at støtte de danske vognmænd, så de er bedst muligt forberedt på at tage konkurrencen op, efterhånden som den bliver stærkere.

EU’s indre marked betyder et udvidet marked med 480 mio. mennesker for de danske virksomheder. Men hvis vi går i flyverskjul, høster vi ikke den positive gevinst. I det lys kan udflagning have mange positive aspekter, som vi ikke skal overse. Og det vil fortsat være en opgave for ITD at støtte den positive udflagning, der består i, at transportvirksomhederne søger tættere på de internationale kunder,« sagde Mogens Therkelsen.

Til gengæld opfordrede han til at bekæmpe ”negativ udflagning”, hvor danske vognmænd flygter til udlandet pga. danske særregler – bl.a. omkring kravet om overenskomstmæssig løn til chauffører i danske lastbiler.

»Det er naturligvis hårdt for en dansk vognmand at se en udenlandsk lastbil køre med varerne for næsen af ham. Men det er forkert og kortsigtet at gøre cabotagen til problemet. I stedet skal vi have sat fokus på det vigtige spørgsmål om, hvorfor den udenlandske lastbil kører med varerne. Svaret er jo, at den danske vognmand er bundet til nogle danske særregler, som gør hans omkostninger højere end udlændingens. Det er disse særregler, der er det fundamentale problem, og som skal bekæmpes – ikke udlændingen,« sagde Mogens Therkelsen.

[add:337]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063