ITD mod nye højder
Kort før lørdags generalforsamling rundede ITD 500 medlemmer, og det glædede Jacob Chr. Nielsen, der som adm. direktør gjorde status over et år 2011 med fremgang i såvel økonomi som medlemstal.
»ITD er p.t. noget så sjældent som en brancheorganisation med medlemsfremgang,« konstaterede direktøren.
»Fremgangen er glædelig, og vi oplever heldigvis, at det fortsat strømmer ind med nye medlemmer. Vi forventer et væsentligt højere medlemstal ved udgangen af 2012 og stiler efter minimum at være 1.000 medlemmer ved udgangen af 2013. Det er blandt andet vores stærke økonomi, der giver os muligheden for at udvikle viden og værktøjer, som kan styrke medlemmernes forretninger i tæt samarbejde med medlemmerne selv. Det synes vi er en stærk model til at løse nogle af de udfordringer, som danske virksomheder har i forhold til konkurrenceevnen – langt stærkere end statsstøtte, beskyttende regler og bureaukrati,« sagde Jacob Chr. Nielsen.
Gratis service
Han fremhævede bl.a. ITD’s nye køre-/hviletidsservice som et af de værktøjer, der står bag succesen.
»Den indebærer, at vi gratis tilbyder download og opbevaring af alle medlemmers køre-/hviletids-data via vores Tachoweb-system. Hver måned sender vi virksomheden en analyse af alle data med et komplet overblik over alle overtrædelser og afvigelser – for virksomheden og den enkelte chauffør. Vi har taget dette initiativ, fordi vi oplever, at administration af køre-/hviletiden udgør en stor administrativ byrde for vores medlemmer,« sagde Jacob Chr. Nielsen, der også fremhævede foreningens tilbud om ADR-rådgivning, momsrefusion som nogle af styrkerne.
Fronterne trukket op
»Det er jo ingen hemmelighed, at konkurrencen på organisationsfronten er taget til på det seneste, og fronterne er blevet trukket en smule skarpere op mellem visse af organisationerne inden for vejtransporten,« lød det fra ITD-bossen.
»Lad mig slå fast, at tiden, hvor vi var en forening udelukkende for eksportvognmænd, er forbi. Uden at jeg skal tage stilling til, om EU er godt eller skidt, så er det indre marked i dag et faktum. Det betyder, at skellet mellem internationale og nationale vognmænd er på vej til at blive udvisket,« sagde Jacob Chr. Nielsen.
»I dag kæmper vi for den danske vognmand – uanset om han kører ude eller hjemme, og uanset hvad han kører med. Vi betragter det som ITD’s vigtigste opgave at hjælpe de danske vognmandsvirksomheder med at blive så konkurrencedygtige som overhovedet muligt. Størstedelen af ITD’s medlemmer kører i dag både nationalt og internationalt. Og hele 25 % af medlemmerne kører kun i Danmark, mens bare 10 procent er vognmænd, der udelukkende kører eksport,« påpegede direktøren, der også benyttede lejligheden til at punktere nogle myter.
Cabotage skal ikke slippes løs
Vi hører gentagne gange: ”ITD arbejder jo for fri cabotage og kan ikke varetage interesserne for danske vognmænd på danske nummerplader”. Jeg har sagt det før, og lad mig sige det igen: ITD’s holdning er, at yderligere liberaliseringer af cabotage-reglerne vil være meget skidt for det danske vognmandserhverv på nuværende tidpunkt, og derfor er vi principielt imod det. Det skyldes, at de danske rammevilkår for vognmænd i den grad er ude af trit med resten af Europa, så vognmænd der er underlagt danske regler, ikke har mange chancer i en helt fri og åben konkurrence,« sagde Jacob Chr. Nielsen.
Han kom også ind på nogle af de nyeste offensive initiativer fra ITD.
Vi har fra årsskiftet sat gang i en oprustning på dette område ved at etablere et fast ITD-kontor i Bruxelles. På denne måde kan vi være på forkant med, hvad der kommer af reguleringer fra EU. Og vi kan naturligvis også påvirke den politiske proces, dér hvor vi fra dansk side har særlige erfaringer, viden og gode argumenter at bidrage med. Foreløbig er oplevelsen, at der bliver taget rigtigt godt imod os i Bruxelles. Vi møder op med et åbent sind og vilje til samarbejde. Det bliver der taget vel imod i Bruxelles – nøjagtigt lige som alle andre steder,« sagde Jacob Chr. Nielsen.
[add:339]