23948sdkhjf

DTL: Flere fremskridt i ny godslov

Det længe ventede lovforslag om ændring af godskørselsloven blev i onsdags fremsat i Folketinget af transportminister Henrik Dam Kristensen.

DTL er overordnet meget tilfreds med de initiativer, der lægges frem i lovforslaget.

”På flere punkter har transportministeren lyttet til DTL, fx muligheden for tilbageholdelse af køretøjer ved ulovlig cabotagekørsel til en evt. bøde er betalt, styrkelse af kontrollen og håndhævelsen med overholdelse af løn- og arbejdsvilkår for chauffører, samt ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver," siger adm. direktør Erik Østergaard.

Løn og arbejdsvilkår i fokus

Ikke mindst forslaget om, at der skal være en bedre kontrol med, om reglerne for løn- og arbejdsvilkår bliver fulgt er DTL glad for. Det skal konkret udmøntes i et krav om, at en vognmandsvirksomhed, som ikke har indgået overenskomst, efter påbud skal indsende dokumentation til Trafikstyrelsen for, at den følger gældende løn- og arbejdsvilkår. Der tænkes indført en sanktion i form af ugentlige tvangsbøder i tilfælde af manglende indsendelse. Forslaget støttes også af DI, Dansk Erhverv, ATL, DTLs Arbejdsgiverforening og 3F.

Desuden foreslås det, at transportministeren i sager, hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt, hører et overenskomstnævn oprettet af arbejdsmarkedets parter over sagen.

Cabotage-snydere kan tilbageholdes

Efter ønske fra DTL giver lovforslaget også hjemmel til, at politiet kan tilbageholde lastbiler, der udfører godskørsel i strid med EU-regler på gods- og buskørselsområdet ind til en evt. bøde er betalt, bl.a. ved ulovlig cabotagekørsel.

Varebiler som ventet syltet

"Desværre er godskørsel for fremmed regning med varebiler under 3.500 kg og med registrerede traktorer ikke med i lovforslaget. Det har vi taget til efterretning, men vi vil fortsat arbejde for at dokumentere behovet for regulering af disse køretøjstyper,” siger Erik Østergaard.

[add:337]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101