23948sdkhjf

ITD: Transportminister skal huske EU’s vejtransport

I kraft af Danmarks formandskab for EU stod den danske transportminister i går i spidsen for et rådsmøde for EU’s transportministre. Investeringer i veje vil sparke gang i den europæiske økonomi og sikre arbejdspladser.

Blandt emnerne var EU-Kommissionens forslag om nye retningslinjer for det transeuropæiske transportnet, TEN-T. Her vil EU fokusere på et såkaldt ”core network” – et hovednet, som skal have betydning for hele Europa.

Frem mod 2030 skal EU og medlemslandene bruge op mod 50 milliarder euro på at binde infrastrukturen sammen via en række ”hovedpulsårer.”

EU's fremtidige transportnet

Transportministerens prioriteter forud for gårsdagens møde var klare:

»Vi skal have nogle vigtige diskussioner om, hvordan det transeuropæiske transportnet skal se ud i fremtiden. TEN-T er et oplagt instrument til at skabe reel europæisk merværdi via EU-midler. En bedre, mere sammenhængende europæisk infrastruktur vil være medvirkende til at skabe den vækst, der skal få EU ud af den økonomiske krise«, lyder det fra Henrik Dam Kristensen (S) i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Den europæiske økonomi er langsomt ved at skifte fra bakgear til første gear, og ITD er enig i, at en bedre europæisk infrastruktur er central for at få den europæiske økonomi til at bevæge sig op i de endnu højere gear.

Flaskehalse koster penge

Imidlertid er det afgørende, at fokus ikke kun er på jernbaneprojekter og indre vandveje.

Underdirektør Poul Bruun, ITD:

»Godstransport på vejene kan ikke undværes i Europa, og flaskehalse på vejene betyder spildte penge og tid for samfundet. Vigtige europæiske vejkorridorer skal have den opmærksomhed, de fortjener«.

Poul Bruun peger på, at det for europæiske randstater som Danmark ikke er muligt at sende meget mere gods via jernbaner. For Danmark er vejkorridoren til de europæiske markeder derfor af afgørende betydning for, at danske virksomheder kan få afsat deres varer og holde gang i den danske beskæftigelse.

»Derfor opfordrer vi Henrik Dam Kristensen til at sikre vejnetværket lige så høj prioritet som jernbaner og vandveje«, erklærer Poul Bruun.

Ingen kørselsforbud

ITD har en række ønsker til den måde, vejtransporten kan udnytte et europæisk hovednet.

»Politikerne bør arbejde hen imod, at vognmænd kan udnytte de vigtige korridorer så effektivt som muligt. Det betyder, at korridorerne skal være uden kørselsforbud og med fri adgang for modulvogntog. Hele Europa er vinderen ved bedre infrastruktur. I sidste ende vil resultatet blive et mere velfungerende indre marked, vækst i den europæiske økonomi og nye arbejdspladser. Derfor håber ITD på gode nyheder for vejtransporten, når de 27 transportministres møde er forbi«, tilføjer Poul Bruun.

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063