23948sdkhjf

DTL: Bevar dansk transport

»Der forsvinder i disse år tusindvis af jobs ud af Danmark. Med konkurrencen fra underbetalte udenlandske chauffører står danske vognmænd ved en skillevej. De, der loyalt følger danske regler og overenskomster har enten ondt i indtjeningen eller finder sig nødsaget til at flytte forretningen til udlandet.«

Sådan lyder det i DTL's nyhedsbrev om den trængte situation for danske chauffører og vognmænd.

»Når vi nu i DTL som brancheorganisation råber vagt i gevær, så skyldes det, at et sådant transportmarked på unfair vilkår kan få det blå stempel af EU om blot et par år. Stærke kræfter arbejder nemlig på at liberalisere EUs transportmarked totalt,« lyder det fra DTL.

Organisationen opfordrer alle parter i den danske transportbranche til at stå sammen om at lægge pres på EU for i det mindste at bevare cabotagereglerne - ellers kan det koste det danske vognmandserhverv livet, mener DTL.

»Det er derfor på tide at transportbranchen, kunder og politikere står sammen om to centrale mærkesager: Vi skal bevare den danske lønmodel, og vi skal i mange år fremover bevare de skrappe cabotageregler, der dæmmer op for at transportere gods rundt inden for landets grænser med udenlandske lastbiler. Men vi skal gribe i egen barm først, for i dag er branchen delt på de to punkter. Der findes brancheorganisationer for eksportvognmænd, hvis medlemmer har en stor andel af deres biler indregistreret i udlandet. Derfor kan det hverken undre eller forarge, at de arbejder for ureguleret adgang for udenlandske chauffører og fri løndannelse i Danmark. Tilsvarende kan det hverken undre eller forarge, at DTL kun arbejder for danske vognmænds interesser,« hedder det i nyhedsbrevet.

[add:334]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089