Vognmand: Danske kolleger bag ulovligheder
Tre transporter på en uge, så er det ud af landet igen.
Sådan er reglerne, når en udenlandsk indregistreret lastvogn er kommet til Danmark med et læs gods og derefter hyres til transporter mellem to danske bestemmelsessteder. Den trafik hedder cabotagekørsel, og reglerne overtrædes dagligt, vurderer Per Rasmussen, der er formand for Sydøstjyllands Vognmandsforening.
”Men det værste er næsten, at der ofte står danske vognmænd bag disse transporter - vognmænd med en flåde af biler, indregistreret i andre lande, og med chauffører til en helt anderledes løn og overenskomst end den danske. Det giver unfair konkurrence, især når vognmændene lader deres udenlandske chauffører køre flere transporter end tilladt i stedet for at nøjes med den lovlige kørsel. Den ulovlige trafik vil vi til livs”, siger Per Rasmussen.
Han glæder sig over, at den ny regering - efter først at have afsat 65 mill. kr. på finansloven til at bekæmpe social dumping og sikre fair konkurrence - nedsætter et udvalg, som skal finde modtræk mod social dumping fra udenlandske virksomheder og arbejdstagere. Og han er parat til et tæt samarbejde med chaufførernes fagforening 3F for at komme problemerne til livs
”Man kan have forskellig holdning til vores nye regering, men der er nok ingen tvivl om, at den har en større velvilje til at modvirke social dumping og tab af danske arbejdspladser end den ”blå” regering, der sammen med Dansk Industri blot var interesseret i billige fragtrater”, fastslog Per Rasmussen på generalforsamlingen i Sydøstjyllands Vognmandsforening lørdag den 10. marts på Hotel Opus i Horsens.
Sydøstjyllands Vognmandsforening har 189 medlemmer i området Horsens, Vejle, Fredericia og Kolding.
[add:329]